Analiza aktivnosti vozača, radno vrijeme… nadogradnje

Novosti u modulu za analizu radnih aktivnosti

Dodatna mogućnost analize aktivnosti u analitičkom modulu – u tablične preglede (originalne aktivnosti i aktivnosti prilagođene sukladno pravilima – npr. prekratki odmori kao ostali rad, rad posade i spremnost itd.) implementirana mogućnost označavanja željenog razdoblja (ručno, automatski po danima itd.), pri čemu se u obje tablice odmah izračunavaju vremena vezana uz svaku pojedinu aktivnosti, a daje se i ukupni prikaz radnog vremena…

analiza-tablica-obracun-sati-radno-vrijeme

Radno vrijeme i radne aktivnosti?

Muči me pojam radnog vremena, obzirom da nisam siguran kako to interpretirati. Zakon je jasan, Pravilnik je jasan, no u nekim situacijama mi se ne preklapaju. Zbog toga, odsad IB.TAHO može raditi na dva načina (a i Zakon dozvoljava interne akte u tvrtkama čiji djelatnici odrađuju prijevoz!):

  1. precizni obračun po danima, ovisno o postavkama (npr. da li se spremnost ubraja u radno vrijeme ili ne…)
  2. početna i završna aktivnost u danu kao elementi za određivanje radnog vremena (ovo je nešto što, navodno, inspektori kontroliraju kad postoji noćni rad – 00:00-05:00 – tipa, dvije minute radiš prije 05:00, odmah si limitiran max. radnim vremenom u tom danu…)

U čemu je problem?

Problem je u tome da je nemoguće napraviti automatsku, a sigurno točnu translaciju evidencije radnih aktivnosti u evidenciju radnog vremena. Recimo – na primjer, vozač autobusa kreće oko 04:00 iz matične garaže, oko 04:20 kreće linijski prijevoz prema nekom odredištu… Neka sa svim stajanjima putovanje završi na ciljanom kolodvoru oko 08:00. Na tom kolodvoru odmara (tahograf na odmor…), pa negdje oko 14:00 kreće natrag. Dolazi oko 17:00 natrag u garažu. Ako promatramo taj slučaj, imamo aktivnosti koje počinju u 04:00, a završavaju u 17:00 – to je raspon od 13:00 sati koje je vozač proveo “na poslu”. Da li je to sve radno vrijeme ili se odmori izbacuju iz obračuna radnog vremena?! Ako odmara (ali ne kod kuće, u firmi, već na stranom kolodovoru) od 08:00 do 14:00, kako to poslodavac obračunava u radno vrijeme? Najvjerojatnije, definirano ugovorom poslodavca i radnika.

No, kako to zakonodavac gleda? U jednom od članaka Zakona navodi se da vozač koji ima noćni rad (ovaj u primjeru radi od 04:00, pa (do 05:00) svakako ima i noćni rad) ne smije imati ukupno radno vrijeme unutar tih 24 sata dulje od 10 sati (Zakon, NN 36/15, članak 7, točka 1 – Zakon lokalna kopija).

Sam Zakon pojam radno vrijeme definira u članku 4, točka 8 kao “»radno vrijeme« je vrijeme od početka do završetka rada tijekom kojeg se mobilni radnik nalazi na svom radnom mjestu, na raspolaganju poslodavcu te obavlja svoje poslove.

Mogućnosti IB.TAHO i različiti pristupi analizi

Uglavnom, meni osobno nije u potpunosi jasno što je na kraju ispravno. Zbog toga IB.TAHO nudi potpuno fleksibilan pristup i omogućava Vam da analizu i detekciju prekršaja vozača odrađujete “po svom nahođenju”, tj. u skladu sa vlastitim odlukama i/ili savjetima pravnih stručnjaka. Ono što IB.TAHO omogućava jest:

  1. Potpuno isključivanje provjere prekršaja po članku 7. Zakona (ovo ne preporučam, naravno).
  2. Provjera na način da se kao radno vrijeme uzima razlika završne i početne dnevne aktivnosti.
  3. Provjera na način da se radno vrijeme unutar 24h računa prema aktivnostima, pri čemu se opet može podesiti da li se spremnost i ostali rad uključuju u radno vrijeme ili ne.

Kao što i prethodna slika prikazuje, analitički modul radi malo drugačije od standardnog izvještaja koji generira obrazac izvješća koji zahtijeva važeći Pravilnik. Opisano ovdje – članak ukazuje na dvije mogućnosti izrade izvještaja, pri čemu je bitno naglasiti da se oba tipa izvještaja generiraju prema stvarnim unosima radnih aktivnosti – ako je unesen odmor od minute, tako se i obrađuje!

Analitički modul prije analize provodi prilagodbu podataka o radnim aktivnostima. Sukladno EU direktivi, koja sugerira da se odmori kraći od 5 minuta promatraju kao ostali rad i slično. Isto tako, kod rada u posadi, spremnost se može različito interpretirati itd. Samim time, prilikom analize prekršaja vezanih uz radno vrijeme podaci/rezultati obrade će ukazivati na drugačije trajanje radnog vremena! (Na slici, originalni podaci 05:46 vožnje i ostalog rada, dok se nakon prilagodbe podataka ostalim propisima to vrijeme obračuna i iznosi 06:18).

Kao što sam već bar desetak puta spomenuo, IB.TAHO je autorski sustav, i, prema mojim spoznajama, jedini hrvatski softver ove namjene… Slijedom toga ovakve i slične stvari moguće je odraditi brzo i efikasno, ali kao što i sami možete zaključiti, za to mi treba kvalitetna povratna informacija upravo od Vas,m autoprijevoznika i vozača! Stoga se unaprijed zahvaljujem na svim informacijama i sugestijama koje program mogu poboljšati…
Matija Mikac
Autor sustava i razvojni inženjer

Preuzimanje podataka s kartice vozača

Uz IB.TAHO dobivate besplatni programčić, alat za preuzimanje (“skidanje”, očitavanje) podataka s digitalnih kartica vozača, IB.TCR. Odrađuje upravo ono čemu je namijenjen – korištenjem standardnih čitača pametnih kartica (eng. smartcard reader), u Windows okruženju, omogućava preuzimanje podataka o vozaču i aktivnostima, zabilježenim na kartici vozača.

Radi se o rudimentarnom rješenju, prvom tog tipa dostupnom svima bez naknade…

tcr free gui

Međutim, daljnji razvoj (od 2010. nadalje) cjelokupnog sustava IB.TAHO, a vezano uz to i programa za preuzimanje podataka s kartica vozača, otvorio je neka dodatna pitanja. Naime, standardom je propisan sadržaj .ddd datoteka (format datoteke u koju se pohranjuju zapisi s kartice pri preuzimanju na računalo) – temeljem tog sadržaja programi za vođenje evidencije (naravno, osim IB.TAHO tu postoji niz drugih rješenja, no, koliko znam, naš softver je jedini proizveden u RH) obrađuju informacije, povezuju sa ostalim podacima (aktivnosti zabilježene na analognom tahografu, tj. taholistićima, evidencija slobodnih dana i Potvrda o aktivnostima) itd. Već prvo ponuđeno rješenje, besplatni IB.TCR, odrađuje tu funkciju – bitan i koristan sadržaj, evidentirane podatke o aktivnostima vozača, prebacuje s kartice u .ddd datoteku, koju potom učitavate u svoj program za vođenje evidencije…

Sigurnosni mehanizmi u zapisu podataka

No, postoji jedan mali ali… nebitan za same podatke, ali bitan za pridržavanje standarda i propisanih pravila. Naime, svi podaci o aktivnostima koji se bilježe na karticu mogu se pročitati i pohraniti u .ddd datoteku. Da bi se podržale neke sigurnosne preporuke, standard propisuje da je dio podataka dodatno zaštićen sigurnosnim mehanizmima – formira se tzv. sažetak (hash) podataka, te stvara digitalnih potpis, prema podacima o sigurnosnim ključevima koji su dostupni na samoj kartici (ovisi o izdavatelju i samom korisniku kartice, naravno). Teoretski, time se ugrađuje mogućnost kontrole nepromjenjivosti sadržaja – npr. greškom ili namjerno, softver prilagodi aktivnosti u .ddd datoteci – korištenjem ugrađenih (na karticu) mehanizama zaštite, takva situacija je onemogućena – digitalni potpis koji će se izraditi odgovara originalnim podacima, a ne naknadno izmijenjenim… Dovoljno da se detektira problem i datoteku proglasi nevažećom!

Nadalje, još je jedna bitna činjenica vezana uz preuzimanje podataka s kartice… Iako koristimo čitač pametnih kartica, takav uređaj u paru s karticom vozača ima mogućnost ograničene promjene podataka na samoj kartici – to je dozvoljeno za jednu jedinu namjenu – bilježenje točnog vremena preuzimanja podataka s kartice!

Besplatni IB.TCR nije uključivao rješenje nijednog od spomenutih problema – niti digitalno potpisuje sadržaj datoteke, niti na samoj kartici radi bilo kakve promjene (dakle, ne snima vrijeme preuzimanja na karticu).

Komercijalno rješenje – TCR.Pro

Neki od naših partnera, u RH i Danskoj, zatražili su izvedbu tih funkcionalnosti, pa smo i to odradili. Obzirom da se radi o partnerima koji uslužno odrađuju obradu aktivnosti vozača, nismo te funkcije ponudili manjim korisnicima jer smo smatrali da za to nema potrebe (i besplatni IB.TCR je dovoljan za vođenje evidencije, a važeći propisi ničim ne definiraju posebne uvjete za preuzimanje podataka…).

No, od nedavno, svim zainteresiranim kupcima i postojećim korisnicima sustava IB.TAHO ponudili smo TCR.Pro, programčić koji je zapravo unaprijeđena verzija IB.TCR-a, koja dodaje te dvije dodatne funkcionalnosti. Alat je ponuđen u kratkom roku, nakon što su neki od naših korisnika u inozemstvu (Poljska) naišli na neugodne situacije prilikom kontrole na cesti – provjeravano je vrijeme preuzimanja podataka, koje naravno nije uopće bilo promijeneno, pa je inspekcija sugerirala da se podaci nisu skidali na vrijeme (svakih 28 dana). No, sve je brzo razjašnjeno bez ikakvih posljedica, čim su u Poljsku poslane .ddd datoteke kao dokaz da su podaci očitani u roku…

Detalje možete pronaći na stranicama proizvoda. Cijene su 400 kn za nove korisnike, odnosno 250 kn za postojeće korisnike sustava IB.TAHO. Svim budućim kupcima sustava IB.TAHO TCR.Pro je uključen u IB.TAHO instalaciju, bez naknade (mogućnost korištenja na jednom računalu).

A analogni tahograf?

Kao što znate, analogni tahografi za pohranu aktivnosti koriste taholistiće – o tome kako očitavati podatke s taholistića pročitajte ovdje. Softversko rješenje za automatizirano očitavanje aktivnosti s listića je sastavni dio sustava IB.TAHO!

 

Obračun radnog vremena vozača temeljem radnih aktivnosti

Prema informacijama koje povratno dobivamo od naših kupaca, većina ih za izradu izvještaja o radu vozača koristi detaljne obrasce koje program može generirati za svakog vozača, a koji sadrže informacije o dnevnim aktivnostima, uz razradu i detalje o ukupnom radu, noćnom radu, prijeđenim kilometrima i slično (slike u nastavku). Kod pregleda podataka po vozačima postoji nekoliko vrsti tabličnih izvještaja – pregled prema unosima (npr. ukoliko je za istog vozača u jednom danu dio aktivnosti evidentiran preko listića, a dio preko kartice, ili je unos vezan uz više listića i slično), sumarni pregled prema danima, te sumarni pregled prema danu, uz dodatno sumiranje radnih aktivnosti po tjednima.

png-tahograf-tjedno-sumarno

Izvještaj o aktivnostima, sumarno po tjednima

Više →

Taholistić s greškom

Danas zaprimljen jedan upit vezano uz naše besplatno rješenje za čitanje taholistića (IB.ATR). Radi se o tome da je korisnik primijetio da mu program “pogrešno” očitava aktivnosti, pa je stoga poslao primjer listića i primjer očitanja.

Iako nisam stručan, tj. nisam vozač i nemam iskustva s konkretnim tahografskim uređajima, zaključujem da se radi o problematičnom listiću, jer zapis nije korektan – moja procjena jest da se radi o neispravnom tahografu, pa sam gospodina uputio na provjeru u servisu.

Zapis je sljedeći:

TAHO-nesipravan-upit-2014-09-25

Ako pogledate standardnu veličinu, možete uočiti da se aktivnost vožnje na listiću bilježi neobično tankim zadebljanjem standardne linije na kružnici s aktivnostima… Jasno, IB.ATR to ne može očitati kao vožnju, obzirom da vožnju očitava kao punu/debelu liniju… Očitao je kritične dijelove kao spremnost… (što ne može biti jer se jasno vidi da u tim periodima imamo pomicanje kilometara i brzine).

 

Dakle, osim ako mi netko ne sugerira da sam u krivu, ovdje je pretpostavka da se radi o greški tahografa, pa listić nije vjerodostojan, tj. očitanja u našem softveru su korektna, ali sve zajedno nije u redu…

Cjenik

U ponudi je nekoliko tipova licenci sustava IB.TAHO – cjenik možete pogledati u nastavku. Sve cijene se odnose na trajne licence – nakon uplate, dobivate pravo na trajno korištenje sustava (zapravo, kupujete program na trajno korištenje, a ne licencu (ukoliko to pravno gledamo, ovo što prodajemo zapravo nije licenca nego program na trajno korištenje!), bez vremenskih ograničenja i godišnjih ili sličnih periodičkih naknada.

Tipovi “licenci” odnosno programi s ograničenjima

Za samostalne autoprijevoznike s jednim vozilom tu je IB.TAHO 1+1. Manjim autoprijevoznicima (2-3 vozila) preporuča se kupnja Mini licence (2+2 ili 3+3). Ostalim autoprijevoznicima je namijenjena Standard licenca koja nema nikakvih ograničenja na broj vozila ili vozača (evidencija unutar jedne tvrtke)! Za tvrtke koje nude uslugu obrade podataka ili za autoprijevoznike koji imaju više tvrtki, u ponudi je Ultra licenca koja osim neograničen broja vozila i vozača omogućava i definiranje neograničenog broja tvrtki…

Standardni cjenik

Mini 2+2
2.500 kn
jedna tvrtka
2 vozila
2 vozača
neograničena evidencija
trajna licenca
TeamViewer podrška
Standard
9.900 kn
jedna tvrtka
neograničeno vozila
neograničeno vozača
neograničena evidencija
trajna licenca
TeamViewer podrška
Ultra
22.000 kn
neograničeno tvrtki
neograničeno vozila
neograničeno vozača
neograničena evidencija
trajna licenca
TeamViewer podrška

Cijene svih dostupnih tipova licenci (za korištenje unutar jedne tvrtke):

Naziv/oznaka licence Ograničenja? Cijena (bez PDV)
Taho 1+1 jedan vozač i vozilo, analogni + digitalni tahograf, Potvrde 800,00
1400,00
Taho 2+2 dva vozača, dva vozila, analogni + digitalni tahograf, Potvrde 1400,00
2500,00
Taho 3+3 tri vozača, tri vozila, analogni + digitalni tahograf, Potvrde 3300,00
Taho 5+5 pet vozača, pet vozila, analogni + digitalni tahograf, Potvrde 4300,00
Taho 6+10 šest vozača, deset vozila, analogni + digitalni tahograf, Potvrde 5400,00
Taho Standard bez ograničenja, jedna tvrtka, analogni + digitalni tahograf, Potvrde 9900,00

Licenca Ultra, za obavljanje uslužne djelatnosti ili vođenje evidencije za više (neograničeno) tvrtki nudi se za jednokratnu kupnju, ali postoji i mogućnost mjesečnog najma (relativno lako pokrivanje iz naknade koju naplaćujete tvrtkama za vođenje evidencije).

Cjenik - cijene softvera za tahograf

Naziv/oznaka licence Ograničenja? Cijena (bez PDV)
Taho Ultra neograničeno tvrtki, neograničeno vozača 22000,00
Taho Ultra.RENT mjesečni najam, vremensko ograničenje 1100,00
 Iskazane cijene NE UKLJUČUJU PDV. Aktualni PDV u RH je 25%, te se dodaje na navedenu cijenu. Za kupce izvan Republike Hrvatske ne iskazujemo PDV obzirom da se radi o izvozu – kupci sami reguliraju obvezu u svojoj državi.
 

Prijava problema

Problemi u radu?

Molimo pokušajte biti što precizniji u opisu problema - ukoliko Vam ovaj obrazac nije dovoljan za opis, molimo kontaktirajte nas telefonski ili direktnim e-mailom.

Tvrtka, naziv:*
Tip problema:*
Tema/naslov:*
Opis problema:*
E-mail:*
Prepišite:
Što najbolje opisuje uočeni problem?

Kontakt

Na ovim stranicama omogućavamo da nas kontaktirate i pošaljete svoje upite vezano uz softver koji nudimo. Osim direktnog kontakta, možete nas pronaći i na društvenim mrežama…

Ukoliko ste već kupac i korisnik našeg softvera, a naišli ste na neki problem, možete nas konaktirati i prijaviti problem – ovdje!

Ukolko pak ste se odlučili za kupnju našeg sofvera, odaberite licencu koja vam najbolje odgovara i koju trebate, te napravite neobveznu narudžbu (ovdje za IB.TAHO Standard) – temeljem vaše narudžbe ćemo vas kontaktirati i e-mailom dostaviti predračun za željenu licencu!

Kontaktirajte nas

Ovim putem možete nam poslati općeniti upit ili upit vezan uz određenu licencu sustava IB.TAHO. Na upit ćemo odgovoriti u roku 48 sati! Ukoliko ste naš kupac/korisnik i želite prijaviti neki problem, molimo to učinite direktno e-mailom ili obrascem za prijavu problema!

Unesite ime i prezime:*
E-mail:*
Message Subject:*
Tvrtka:
Molimo unesite:

* Obavezan unos označenih polja

Proizvod:
Unesite vaše pitanje:*

Dokumenti

  • kratke upute uz novosti:

TEHNIČKA PODRŠKA

  • udaljeno spajanje (TeamViewer QS TAHO) – demo verzija besplatna instalacija za windows EXE, 4.1MB

POMOĆNA DOKUMENTACIJA I STRUČNI ČLANCI

Detalje o mogućnostima i načinu korištenja programa, kao i detalje o spomenutom Pravilniku možete pronaći u dokumentima:

  • Stručni članak – Tehnički glasnik 1/2012 – PDF dokument PDF, 2.6MB“Algoritmi primjenjivi u postupku očitavanja radnih aktivnosti s tahografskih listića”
  • Stručni članak – Tehnički glasnik 2/2011 – PDF dokument PDF, 1.3MB“Izvedba programskog rješenja za očitavanje radnih aktivnosti vozača s digitalnih tahografskih kartica”
  • Poster (A1, engleski jezik) – konferencija ICIL2012 – uz članak o razvoju sustava IB.TAHO PDF dokument PDF, 1.46MB
  • Promotivni materijali za IB.TAHO PDF dokument PDF, 5.7MB, PDF dokument PDF, 3.4MB
  • O Pravilniku – preuzeto s http://evak.inter-biz.hr
  • Pravilnik o prijenosu podataka o radnom vremenu… NN 43/09
  • Primjer trojezične AETR potvrde o aktivnostima (potvrda o slobodnom vremenu) – PDF dokument PDF, 103kB
  • korisnička dokumentacija (XI/2014) – PDF dokument verzija 1.1 ukljucena statistika PDF, 6.1MB
  • starija verzija korisničke dokumentacije (V/2012) – PDF dokument verzija 1.1 ukljucena statistika PDF, 3.7MB
  • starija verzija korisničke dokumentacije (II/2012) – PDF dokument verzija 1.1 ukljucena statistika PDF, 5.6MB
  • starija verzija korisničke dokumentacije (2011) – PDF dokument verzija 1.1 ukljucena statistika PDF, 4.8MB, PDF dokument bez bookmarka PDF, 3.1MB
  • koristan dokument – direktni download PDF dokument Ministarstvo pomorstva prometa i infrastrukture korisni sadrzaj i primjeri PDF, 536kB – (preuzet s Ministarstva pomorstva, prometa i infrastruktureovdje)

Funkcionalnosti sustava uključuju:

  • evidenciju djelatnika (neograničen broj)
  • evidenciju vozila (neograničeno)
  • izrada, ispis i evidenciju AETR potvrda
  • automatizirani unos i očitavanje podataka s skeniranih taholistića – digitalizacija listića
  • unos podataka s digitalnih kartica vozača (digitalni tahograf) i automatska evidencija
  • pregled evidencije radnog vremena
  • izradu izvještaja o evidenciji radnog vremena s tjednom analizom sukladno Pravilniku
  • grafički prikaz aktivnosti po danima ili za željeno razdoblje
  • kalendarski pregled aktivnosti vozača za lakše praćenje evidencije
  • integriranu evidenciju AETR potvrda – kombiniranje potvrda i zabilježenih aktivnosti – tablični i grafički pregled
  • osnovnu statističku analizu aktivnosti vozača – tablični i grafički prikaz – sumarno po danima u tjednu ili mjesecu, prosjeci po danima u tjednu ili mjesecu…

Za razliku od sličnih rješenja dostupnih na našem tržištu, IB.TAHO je u potpunosti autorski proizvod, proizveden u Hrvatskoj. Također, osnovne (Standard i Ultra) licence ne uvode nikakva ograničenja na broj vozača ili vozila ili druge evidencijske stavke (kao što obično zna biti slučaj u sličnim rješenjima). Nadalje, naše licence su trajnenema vremenskih ograničenja – jednom plaćate prilikom kupnje, koristite zauvijek!

IB.TAHO u svim svojim verzijama podržava i analogni i digitalni tahograf – u slučaju da sada posjedujete vozila koja imaju samo analogne tahografe, a u budućnosti kupite nova vozila s digitalnim tahografima, nemate nikakve nove troškove i vaš postojeći IB.TAHOsoftver radi bez ikakvih problema!

Inter-biz nudi uslugu tehničke podrške korištenjem udaljenog pristupa – TeamViewer QuickSupport modul prilagođen korisnicima programa IB.TAHO. Sve naše jednostavne intervencije i nadzori su, kao i dosad, besplatni! Složenije intervencije naplaćujemo prema ponudi – prije intervencije procjenjujemo trošak i o tome vas, naravno, obavještavamo!