Upiti i komentari na ovom webu

Ovim putem želimo obavijestiti sve posjetitelje naših Internet stranica da nismo u mogućnosti odgovarati na komentare i upite vezane uz pravila kojih se vozači odnosno mobilni radnici moraju pridržavati u svom radu. Svrha ovih web stranica je isključivo prezentacija našeg proizvoda – softverskog paketa za samostalno vođenje evidencije radnih aktivnosti vozača, IB.TAHO.

Obrazloženje

Obzirom na broj upita koji se ne tiču našeg softvera već primarno propisanih pravila, a na koje i telefonski i kroz druge kanale trošimo (besplatno) vrijeme, odlučeno je da se taj oblik upita više neće razmatrati. Isključivo će se odgovarati na konkretna pitanja vezana uz naš evidencijski sustav – za sve drugo upućujemo vozače i zainteresirane strane da samostalno prouče materijale dostupne na ovim i drugim specijaliziranim stranicama:

Prijedlog objave službenih materijala

Isto tako, mobilni radnici kroz propisanu edukaciju stječu određene spoznaje vezane uz tematiku. Jasno da u praksi nailaze na specifične situacije koje treba posebno razmotriti – većina pitanja svodi se na različite interpretacije istog pravila – budući da nismo ničime dodatno educirani ili ovlašteni za davanje mišljenja, odlučeno je da to više ni nećemo raditi. Osim na mreži dostupnih specijaliziranih stranica, rješenja je moguće zatražiti i službenim putem od nadležnog Ministarstva ili inspekcijske službe. U vezi s tim, bilo bi dobro da se informacije podijele i s drugima – ukoliko dođete do nekih službenih odgovora i želite ih podijeliti s drugim vozačima, slobodna nas kontaktirajte na info@inter-biz.hr – određene materijale zanimljive drugima ćemo objaviti i postaviti ih kao buduće reference.

Analiza aktivnosti vozača, radno vrijeme… nadogradnje

Novosti u modulu za analizu radnih aktivnosti

Dodatna mogućnost analize aktivnosti u analitičkom modulu – u tablične preglede (originalne aktivnosti i aktivnosti prilagođene sukladno pravilima – npr. prekratki odmori kao ostali rad, rad posade i spremnost itd.) implementirana mogućnost označavanja željenog razdoblja (ručno, automatski po danima itd.), pri čemu se u obje tablice odmah izračunavaju vremena vezana uz svaku pojedinu aktivnosti, a daje se i ukupni prikaz radnog vremena…

analiza-tablica-obracun-sati-radno-vrijeme

Radno vrijeme i radne aktivnosti?

Muči me pojam radnog vremena, obzirom da nisam siguran kako to interpretirati. Zakon je jasan, Pravilnik je jasan, no u nekim situacijama mi se ne preklapaju. Zbog toga, odsad IB.TAHO može raditi na dva načina (a i Zakon dozvoljava interne akte u tvrtkama čiji djelatnici odrađuju prijevoz!):

  1. precizni obračun po danima, ovisno o postavkama (npr. da li se spremnost ubraja u radno vrijeme ili ne…)
  2. početna i završna aktivnost u danu kao elementi za određivanje radnog vremena (ovo je nešto što, navodno, inspektori kontroliraju kad postoji noćni rad – 00:00-05:00 – tipa, dvije minute radiš prije 05:00, odmah si limitiran max. radnim vremenom u tom danu…)

U čemu je problem?

Problem je u tome da je nemoguće napraviti automatsku, a sigurno točnu translaciju evidencije radnih aktivnosti u evidenciju radnog vremena. Recimo – na primjer, vozač autobusa kreće oko 04:00 iz matične garaže, oko 04:20 kreće linijski prijevoz prema nekom odredištu… Neka sa svim stajanjima putovanje završi na ciljanom kolodvoru oko 08:00. Na tom kolodvoru odmara (tahograf na odmor…), pa negdje oko 14:00 kreće natrag. Dolazi oko 17:00 natrag u garažu. Ako promatramo taj slučaj, imamo aktivnosti koje počinju u 04:00, a završavaju u 17:00 – to je raspon od 13:00 sati koje je vozač proveo “na poslu”. Da li je to sve radno vrijeme ili se odmori izbacuju iz obračuna radnog vremena?! Ako odmara (ali ne kod kuće, u firmi, već na stranom kolodovoru) od 08:00 do 14:00, kako to poslodavac obračunava u radno vrijeme? Najvjerojatnije, definirano ugovorom poslodavca i radnika.

No, kako to zakonodavac gleda? U jednom od članaka Zakona navodi se da vozač koji ima noćni rad (ovaj u primjeru radi od 04:00, pa (do 05:00) svakako ima i noćni rad) ne smije imati ukupno radno vrijeme unutar tih 24 sata dulje od 10 sati (Zakon, NN 36/15, članak 7, točka 1 – Zakon lokalna kopija).

Sam Zakon pojam radno vrijeme definira u članku 4, točka 8 kao “»radno vrijeme« je vrijeme od početka do završetka rada tijekom kojeg se mobilni radnik nalazi na svom radnom mjestu, na raspolaganju poslodavcu te obavlja svoje poslove.

Mogućnosti IB.TAHO i različiti pristupi analizi

Uglavnom, meni osobno nije u potpunosi jasno što je na kraju ispravno. Zbog toga IB.TAHO nudi potpuno fleksibilan pristup i omogućava Vam da analizu i detekciju prekršaja vozača odrađujete “po svom nahođenju”, tj. u skladu sa vlastitim odlukama i/ili savjetima pravnih stručnjaka. Ono što IB.TAHO omogućava jest:

  1. Potpuno isključivanje provjere prekršaja po članku 7. Zakona (ovo ne preporučam, naravno).
  2. Provjera na način da se kao radno vrijeme uzima razlika završne i početne dnevne aktivnosti.
  3. Provjera na način da se radno vrijeme unutar 24h računa prema aktivnostima, pri čemu se opet može podesiti da li se spremnost i ostali rad uključuju u radno vrijeme ili ne.

Kao što i prethodna slika prikazuje, analitički modul radi malo drugačije od standardnog izvještaja koji generira obrazac izvješća koji zahtijeva važeći Pravilnik. Opisano ovdje – članak ukazuje na dvije mogućnosti izrade izvještaja, pri čemu je bitno naglasiti da se oba tipa izvještaja generiraju prema stvarnim unosima radnih aktivnosti – ako je unesen odmor od minute, tako se i obrađuje!

Analitički modul prije analize provodi prilagodbu podataka o radnim aktivnostima. Sukladno EU direktivi, koja sugerira da se odmori kraći od 5 minuta promatraju kao ostali rad i slično. Isto tako, kod rada u posadi, spremnost se može različito interpretirati itd. Samim time, prilikom analize prekršaja vezanih uz radno vrijeme podaci/rezultati obrade će ukazivati na drugačije trajanje radnog vremena! (Na slici, originalni podaci 05:46 vožnje i ostalog rada, dok se nakon prilagodbe podataka ostalim propisima to vrijeme obračuna i iznosi 06:18).

Kao što sam već bar desetak puta spomenuo, IB.TAHO je autorski sustav, i, prema mojim spoznajama, jedini hrvatski softver ove namjene… Slijedom toga ovakve i slične stvari moguće je odraditi brzo i efikasno, ali kao što i sami možete zaključiti, za to mi treba kvalitetna povratna informacija upravo od Vas,m autoprijevoznika i vozača! Stoga se unaprijed zahvaljujem na svim informacijama i sugestijama koje program mogu poboljšati…
Matija Mikac
Autor sustava i razvojni inženjer

Novi demo (2016)

Od danas je dostupna nova demonstracijska verzija sustava IB.TAHO. Iako je u proteklom razdoblju implementiran i dio dodatnih funkcionalnosti namijenjenih inspekcijskim službama, taj dio nije dostupan u demo programu! IB.TAHO nudi kompletno rješenje vođenja evidencije radnih aktivnosti mobilnih radnika uz podršku za analogni i digitalni tahograf!

taho2016-splash

Promjene u korisničkom sučelju

Neznatno je izmijenjeno sučelje programa, promijenjene su ikonice u izborniku (slika, Windows 10 OS), a i dodano par bitnih funkcionalnosti, o čemu ste već bili obaviješteni na ovim web stranicama (noćni rad, …). Najuočljivije je i dodavanje uvodne slike s nazivom programa, koja je vidljiva dok čekate učitavanje, a koristi se u inspekcijskoj verziji sustava za autorizaciju korisnika (svaki inspektor u program ulazi svojim korisničkim imenom i lozinkom…). I dalje su podržani operacijski sustavi od Windows XP nadalje (dakle, Vista, Windows 7, 8, 8.1 i najnoviji Windows 10 OS).

Nove ikonice - demo 2016

Preporuka – isprobajte demo bez obveze na kupnju!

Svim zainteresiranim vozačima, autoprijevoznicima i drugim tvrtkama (građevina, komunalne tvrtke, trgovačka društva s vlastitim voznim parkom za prijevoz roba) preporučamo prije kupnje isprobati demo verziju našeg programa i uvjeriti se u jednostavnost korištenja i bogate mogućnosti vođenja evidencije i izrade pratećih dokumenata. Demonstracijska verzija je gotovo potpuno funkcionalna, postoje samo neka ograničenja po pitanju ispisa izvještaja (neka polja se namjerno ne ispisuju ili se ispisuje “DEMO”…) – dakle, omogućava Vam testiranje rada i s analognim tahografima i s digitalnim tahografima!

Za analogni tahograf – skenirajte listić ili više njih, učitajte u program i u par jednostavnih koraka poluautomatski očitajte aktivnosti i ubacite ih u evidenciju!

Za digitalni tahograf – pomoćnim programom IB.TCR očitajte podatke s kartice vozača (dobijete .ddd datoteku), učitajte .ddd datoteku u IB.TAHO i za par sekundi ubacite podatke u evidenciju!

Jedino domaće rješenje

Po tko zna koji puta ponavljamo da se radi o jedinom domaćem (hrvatskom) programskom sustavu ove namjene! Iako na tržištu možete nabaviti različita slična rješenja, nijedno od tih rješenja nije hrvatski proizvod već se radi najčešće o njemačkim (Siemens/VDO), engleskim ili poljskim rješenjima. Naravno da je Vama svejedno, no dobar dio kupaca odabrao nas je baš zbog toga što se radi o autorskom softveru!

I dugoročno najpovoljnija cijena…

Neke od kupaca koji unaprijed planiraju troškove “kupila” je naša cijena – dugoročno, s našim softverom nemate dodatnih troškova – koliko platite prilikom kupnje, toliko je Vaš ukupni trošak! Nema mjesečnih ili godišnjih “usluga” podrške i slično, program je u Vašem trajnom vlasništvu i možete ga koristiti bez ikakvih ograničenja! Provjerite uvjete i cijene!

 

Noćni rad i radno vrijeme – članak 7. Zakona o radnom vremenu mobilnih radnika

Noćni rad i ograničenje radnog vremena vozača

Prije par dana dovršeno i poslano na testiranje glavnim korisnicima… Članak 7. Zakona o radnom vremenu mobilnih radnika koji govori o noćnom radu – dosad nisam vodio računa o noćnom radu i ovom članku koji ograničava radno vrijeme u danima s noćnim radom na maksimalno 10 sati.

Implementirana dodatna provjera

Napravljena dodatna kontrola, integrirano u modul za kontrolu prekršaja, vizualizirano i uključeno u izvješće. Čim dobijem povratne informacije i dovršim testiranja, dostavljam aktualnim korisnicima… Za one kojima je tako nešto već zatrebalo, molim da se javite za hitniju dostavu!

Vizualno, nema nikakvih promjena u programu, ali ćete pri kontroli prekršaja primijetiti taj novi “kontrolni signal” u slučaju da baš Vaši mobilni radnici rade na taj način i imaju probleme s radnim vremenom u danima kad odrade noćni rad… U praksi, često se prekršaj dogodi zbog par minuta koje npr. dostavljači potroše zbog ranijeg kretanja na vožnju – na kraju ispadne da im je bolje pričekati par minuta i krenuti kasnije nego si s par minuta jutarnjeg/noćnog rada umanjiti dozvoljeno radno vrijeme u danu. Dakle, kod nekih se vozača sistemski javlja jer tako rade “oduvijek”, pa sad treba malo razmotriti situaciju i vidjeti što se može popraviti i tako izbjeći možebitne probleme s inspekcijama.

Par sitnih promjena…

Promjene u programskom sustavu

Na zamolbu naših novih korisnika iz BiH, odrađeno par sitnih izmjena u IB.TAHO.

  • Polja za unos OIB (hrvatski OIB je standardno 11 znakova) – isključena ograničenja na broj znakova kako bi se adekvatno moglo popuniti i drugim tipovima podataka (npr. 13 znakova u BiH… ograničenje postavljeno na 20 znakova).
  • Vozila u evidenciji – nekoliko novih “vrsta vozila” – nije bitan podatak jer se ne koristi nigdje osim u pregledu evidencije vozila… npr. autodizalica, cisterna, kiper… (dosad samo kamion, autobus, osobno vozilo i priključno vozilo – sad malo detaljnija razrada teretnih vozila).
  • Uključen novi algoritam za analizu prekršaja (još uvijek u radnoj verziji, nije u potpunosti dovršen (vjerojatno do jeseni), ali funkcionalno identičan starom) – korisnicima se preporuča uključivanje tog algoritma, te provjeru na par primjera iz prakse – ukoliko se rezultati pokažu identičnim (a gotovo sigurno da hoće), za uštedu vremena se preporuča korištenje novog algoritma. Znatno brže od starih!

Prilagodbe na zahtjev kupaca?

Ukoliko ste korisnik/kupac našeg softvera za vođenje evidencije radnih aktivnosti vozača i rad s tahografima, IB.TAHO, a imate neke posebne potrebe za dodatnih funkcionalnostima, javite se!

Od Vas očekujemo okvirnu specifikaciju potrebnih funkcija – npr. primjer nekog obrasca, ili primjer sadržaja neke tablice koju želite da formiramo… Temeljem te informacije procijenit ćemo vrijeme i troškove razvoja i implementacije traženih funkcija! Ako se radi o posebno zanimljivim i korisnim funkcionalnostima, možete očekivati i besplatno dodavanje istih – naravno, i svi drugi kupci od toga će imati korist!

Evidencija za samostalne autoprijevoznike

Od 15.07.2015. u ponudu uvrštavamo novu inačicu evidencijskog programa IB.TAHO – 1+1 – namijenjeno isključivo samostalnim autoprijevoznicima (jedno vozilo, jedan vozač). Uključuje, osim tog limita da se radi o samo jednom vozaču i vozilu, sve druge funkcionalnosti sustava IB.TAHO!

png-tahograf-pojedinacni-izvjestaj

  • podrška za analogni i digitalni tahograf
  • očitavanje skeniranih listića (analogni tahograf)
  • skidanje podataka s kartica vozača + digitalni potpis i bilježenje vremena preuzimanja na karticu (TCR.Pro)
  • spojena evidencija aktivnosti – digitalni + analogni tahograf
  • analiza prekršaja i izrada izvještaja/upozorenja za vozače
  • izrada tabličnih i grafičkih izvještaja – razni oblici pregleda (kalendarski pregled, pregled po danima…)
  • ispis propisanih izvještaja + ispis pomoćnih izvještaja za internu upotrebu
  • izrada Potvrda o aktivnostima za dane kad ne vozite (uz podršku za paralelnu službenu i neslužbenu evidenciju)

Povoljnija cijena za samostalne autoprijevoznike

Cijena programa za samostalne autoprijevoznike je samo 1400 kn + PDV. Nema skrivenih troškova i godišnjih naknada – jednom platite, trajno koristite! Cijena se odnosi na program/licencu koja radi na jednom računalu.

Očitavanje kartica vozača (TCR.Pro)

Prošlotjedna hitna intervencija za jednu od tvrtki koja korištenjem sustava IB.TAHO nudi usluge vođenja evidencija radnih aktivnosti za vozače nagnala nas je na to da, tvrtkama kojima je to potrebno, ponudimo novu verziju programčića za očitanje kartica vozača i snimanje podataka s kartica u .ddd datoteke vozača…

Podsjećamo – uz IB.TAHO se isporučuje besplatni alat za skidanje podataka s kartica vozača (IB.TCR). No, jedan događaj s terena (Poljska) je ukazao na moguće neugodnosti koje vozači mogu doživjeti – inspekcija je utvrdila da podaci s kartice nisu skinuti na vrijeme, a to su utvrdili temeljem informacije pohranjene na kartici – vrijeme preuzimanja… Kako naš besplatni program IB.TCR ne radi nikakve promjene na kartici (namjerno), tako ni ne pohranjuje na karticu vrijeme preuzimanja podataka! No, nažalost, upravo to je uzrokovalo spomenuti problem.

Situacija je odmah riješena slanjem potrebnih .ddd datoteka na uvid inspekciji, no da bi se takve i slične situacije u budućnosti izbjegle, napravljena je nadogradnja alata – odsad, za korisnike kojima to treba, nudimo i TCR.Pro – alat za skidanje podataka s kartice koji bilježi vrijeme preuzimanja + digitalno potpisuje podatke… Cijena tog alata je 400 kn + PDV.

DDD File Import to IB.TAHO - učitavanje podataka s kartice vozača

Isporuka uz IB.TAHO

Iako je prvobitno odlučeno da se TCR.Pro isporučuje besplatno samo uz IB.TAHO Ultra verziju, naknadno je odluka promijenjena, pa je TCR.Pro sastavni dio i Standard verzije našeg sustava. Za male korisnike i samostalne autoprijevoznike TCR.Pro se nudi po povoljnijim uvjetima, po 250 kn + PDV.

TachoCardReader Pro (TCR.Pro) – očitavanje kartica vozača

Od početka dostupnosti sustava IB.TAHO, uz sustav se besplatno (dostupno i ovdje) isporučuje pomoćni alat, IB.TCR, koji se koristi za “skidanje” podataka s kartica vozača, korištenjem standardnih čitača pametnih kartica (smartcard reader). Taj programčić preuzima podatke o aktivnostima vozača s kartice vozača, pohranjuje ih u .ddd datoteku adekvatnog, standardiziranog, naziva (oznaka kartice, prezime vozača i vrijeme preuzimanja). Tu .ddd datoteku jednostavno učitate u IB.TAHO ili neki drugi evidencijski sustav, te se podaci automatski pohrane u evidenciju uz vozača…

Osim te besplatne inačice, od nedavno je u ponudi i Pro verzija alata TCR koja dodaje dvije ključne funkcije:

  • na karticu bilježi podatak o vremenu preuzimanja podataka
  • digitalno potpisuje preuzete podatke

Cijena profesionalne verzije TCR.Pro je 400 kn + PDV, jednokratno. Postojeći korisnici sustava IB.TAHO taj alat mogu nabaviti po cijeni od 250 kn + PDV. (Za tvrtke koje nisu u sustavu PDV-a, naša partnerska tvrtka, MiSoft, omogućava kupnju bez PDV-a.)

Zašto uopće koristiti TCR.Pro, kad je propisanu evidenciju moguće voditi i sa podacima dobivenim besplatnim IB.TCR?

S terena smo dobili informaciju (Poljska) da je pri kontroli jednog vozača inspekcija stvarala probleme jer na kartici nije bilo zabilježeno vrijeme zadnjeg preuzimanja podataka, pa su zapravo tvrdili da podaci nisu uredno skinuti niti da je korektno vođena evidencija! No, nakon telefonskog razgovora, dostavljena je e-mailom .ddd datoteka kojom je dokazano (korištenjem besplatnog TCR-a) da su podaci uredno preuzeti + da je evidencija korektna. Sve je brzo riješeno, no svakako se radi o neugodnosti koju bih željeli izbjeći u budućnosti.

Stoga je promptno reagirano i izrađena nova verzija programa, TCR.Pro koja rješava tu problematiku. Sve zainteresirane molimo da nas kontaktiraju kako bi dogovorili idealno rješenje za vaše potrebe.

 

Razvoj i implementacija za strance…

Upravo, za stare partnere iz Danske, odrađeno testiranje novoimplementiranog modula za očitavanje kartica vozača – rješenje koje su dosad koristili, a koje je dostupno i kod nekih od hrvatskih partnerskih tvrtki, bazirano je na pojačanoj verziji našeg alata IB.TCR (osnovna verzija je dostupna za besplatno preuzimanje).

Ono što je novo jest da smo zapravo cijeli modul “preveli” na drugi jezik, C#, obzirom da naručitelji planiraju integrirati u neke svoje projekte… Dosadašnje rješenje u Delphiju nije im toliko odgovaralo zbog koncepta njihovog sustava i vještina njihovih programera… Uglavnom, gotovo 3 godine (a i danas se koristi) korištenja bez ikakve zamjerke… Malo mi je teško rastati se od izvornog koda napravljenog prema novim zahtjevima, ali kad se sve sagleda i zaključi da je to “samo” Delphi->C# prijevod, cijena je korektna i čista win-win situacija.

Obzirom na licenciranje razvojnih alata, ne bih se čudio da polako i ovdje odradimo prelaz na C#… No, o tom potom. Zasad sve ostaje kako je, u IB.TAHO je jučer implementirana mala modifikacija po pitanju Potvrda o aktivnostima u Ultra inačici (za tvrtke koje se uslužno bave vođenjem evidencije aktivnosti vozača)… U planu je nekoliko sitnica i možda pokoje iznenađenje, ali teško prije jeseni 2015.

Dvije paralelne evidencije Potvrda o aktivnosti vozača?

Davno, još krajem 2014. implementirana je zgodna mogućnost kojom se u IB.TAHO vodi odvojena evidencija Potvrda o aktivnostima (AETR potvrda)… Iako se radi o vrlo korisnoj mogućnosti, na ovaj službeni web zaboravio sam objaviti na vrijeme. Taj oblik potvrde (nekad trojezičan, danas samo na hrvatskom, uz podršku u programu za različite Potvrde za države u regiji – Slovenija, Bosna i Hercegovina, Srbija…) je nužan za ispravno vođenje evidencije radnih aktivnosti mobilnih radnika, obzirom da Pravilnici propisuju da se za razdoblja u kojima vozači ne obavljaju “klasične” aktivnosti i koriste tahografe trebaju postojati (strojno popunjene i potpisane!) adekvate Potvrde o aktivnostima! Znam za slučajeve iz prakse (domaći i inozemni promet) u kojima su vozačima pisane poprilične kazne zbog manjka ili pogrešno popunjenih Potvrda – stoga, vodite računa o tome!

Podsjetimo – dosad, sve izrađene potvrde ulazile su u “obračun” i vizualizaciju radnih aktivnosti vozača. Odsad, omogućeno (tko želi, naravno) da se vodi paralelna evidencija “službenih” i “radnih” potvrda.

Službene i radne (neslužbene) Potvrde?!

Po toj definiciji, “službene” potvrde su one koje ulaze u obzir pri pregledu i radu s ostalim evidencijama (dakle, s očitanjima tahografa), dok su “radne” potvrde one koje ne ulaze u te evidencije.

Potvrda o odsustvovanju, podrška za zemlje u regiji

Sučelje za podešavanje postavki ispisa potvrda – podrška za države u regiji

Zašto je to omogućeno i koji je smisao nečeg takvog?

Obzirom na mogućnost sustava da u kalendarskom pregledu (dakle, naknadno, nakon što se podaci o radnim aktivnostima preuzmu s analognih listića i digitalnih kartica vozača) automatski stvori precizne Potvrde (precizne u smislu preuzimanja točnog vremena zadnjih aktivnosti vozača prije nastupanja perioda u kojem vozač ne vozi… i preuzimanju točnog vremena prve aktivnosti nakon tog perioda), može nastati problem i nepotrebno kompliciranje pri ispravljanju postojećih Potvrda – jer se, po definiciji, potvrde predaju vozačima, pri čemu na najnovijim možda i nemamo najtočnije informacije…

Ovim pristupom moguće je neometano izdavati Potvrde vozačima (“radne”), a naknadno, kod uređivanja evidencije korištenjem ugrađenih mehanizama izraditi konačne (“službene”) Potvrde kako bi evidencija štimala na razini minute!

Trojezična Potvrda o aktivnostima (AETR), stara, nije više u primjeni u RH

Stara verzija Potvrde u RH, trojezična (danas su u primjeni Potvrde na hrvatskom jeziku)

Po meni, korisno. A u praksi, ne znam. Vidjet ćete – definitivno, ovime se dobiva dodatna mogućnost, ali sve opet ovisi o tome koliko precizno i efikasno vodite svoju evidenciju.