Pojmovi

Zakon o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u cestovnom prometu (interna veza) propisuje osnovna pravila za korištenje uređaja za bilježenje aktivnosti vozača – tahografa. Zakon dozvoljava korištenje analognih i digitalnih tahografa – analogni tahografi još uvijek dominiraju obzirom na starost voznog parka, dok su digitalni tahografi obavezni u svim novim vozilima, registriranim prvi put od 1.1.2009. nadalje. Digitalne tahografe moguće je ugraditi i u starija vozila.

Obzirom da Pravilnik propisuje obvezu vođenja evidencije radnih aktivnosti, sve tvrtke i samostalni autoprijevoznici koji imaju tu obvezu trebali bi se upoznati s pojmovima i raznim uvjetima i specifičnostima tematike. Za samostalno vođenje propisane evidencije naš softver IB.TAHO predstavlja provjereno rješenje!

Osnovni pojmovi

Neki od osnovnih pojmova vezanih uz tahografe, vožnju, prekide i odmore, te općenito tematiku radnih aktivnosti mobilnih radnika:

  • AETR je Europski sporazum o radu posade na vozilima koja obavljaju međunarodni cestovni prijevoz, sklopljen u Ženevi 1. srpnja 1970.
  • Analogni tahograf je uređaj u cestovnom prometu za bilježenje brzine i prijeđenog puta, kao i vremena rada i odmora gdje se podaci zapisuju na tahografski listić na kojem vrh pisača ostvaruje zapis mehaničkim pritiskom na tahografski listić, a koji omogućava bilježenje podataka za jedan dan.
  • Cestovni prijevoz je prijevoz putnika i tereta koji se u cijelosti ili djelomično obavlja javnim cestama, uključujući vožnju praznim ili nenatovarenim vozilom.
  • Digitalni tahograf je uređaj u cestovnom prometu za bilježenje brzine i prijeđenog puta, kao i vremena rada i odmora gdje se podaci zapisuju u radnu memoriju i memorijsku karticu, a koji omogućava pohranu podataka za razdoblje od 365 dana.
  • Linijski prijevoz putnika je unutarnji ili međunarodni prijevoz putnika koji se obavlja autobusima koji su konstruirani ili trajno prilagođeni za prijevoz više od devet putnika uključujući i vozača, na određenim relacijama i po unaprijed utvrđenom redu vožnje, cijeni i općim uvjetima.
  • Mobilni radnik označava svakog radnika koji čini dio prijevoznog osoblja, uključujući i vježbenike i naučnike, a koji je zaposlen u tvrtki koja obavlja cestovni prijevoz putnika ili tereta kao javni prijevoz ili prijevoz za vlastite potrebe.
  • Tahograf označava cjelokupnu opremu namijenjenu ugradnji u cestovna vozila za prikaz, bilježenje i automatsko ili poluautomatsko pohranjivanje podataka o kretanju takvih vozila i o pojedinom trajanju rada njihovih vozača. Ova oprema obuhvaća kabele, senzore, elektronički uređaj za informacije o vozaču, jedan (dva) čitač(a) za umetanje jedne ili dvije vozačke(ih) memorijske(ih) kartice(a), ugrađen ili odvojen pisač, instrumente prikaza, uređaj za prijenos iz podatkovne memorije, uređaje za prikazivanje ili ispis podataka na zahtjev i uređaje za upisivanje mjesta u kojima dnevno radno vrijeme započinje i završava.

Radne aktivnosti i pojmovi

U nastavku su izdvojeni pojmovi direktno vezani za tematiku radnih aktivnosti i obveze koje su na snazi. Vozačima se propisuje minimalno vrijeme odmora, maksimalno vrijeme vožnje i slično…

  • Dnevni odmor je dnevno razdoblje tijekom kojega vozač može slobodno raspolagati svojim vremenom, a obuhvaća “redoviti dnevni odmor” i “skraćeni dnevni odmor“:
    – »redoviti dnevni odmor« je neprekinuto razdoblje odmora od najmanje 11 sati ili kada se koristi u dva dijela 12 sati, od kojih prvi odmor mora trajati neprekinuto minimalno 3 sata, a drugi neprekinuto minimalno 9 sati;
    – »skraćeni dnevni odmor« je neprekinuto razdoblje odmora kraće od 11 sati, ali ne kraće od 9 sati.
  • Dnevno vrijeme vožnje je sveukupno vrijeme vožnje između kraja jednoga dnevnog odmora i početka sljedećega dnevnog odmora ili između dnevnog odmora i tjednog odmora, kao i između tjednog odmora i dnevnog odmora.
  • Tjedan označava razdoblje između 00:00 sati u ponedjeljak i 24:00 sata u nedjelju.
  • Tjedni odmor je tjedno neprekidno razdoblje tijekom kojega vozač može slobodno raspolagati svojim vremenom, a obuhvaća »redoviti tjedni odmor« i »skraćeni tjedni odmor«:
    – »redoviti tjedni odmor« je odmor koji neprekinuto traje najmanje 45 sati,
    – »skraćeni tjedni odmor« je odmor koji neprekidno traje manje od 45 sati, ali ne kraće od 24 sata pod uvjetima iz članka 12. ovoga Zakona.
  • Tjedno vrijeme vožnje je sveukupno vrijeme vožnje tijekom jednog tjedna.
  • Noćni rad.

tahograf radne aktivnosti vozača

Korištenjem specijaliziranog softvera za vođenje propisane evidencije, sami možete pratiti status i detaljno analizirati vlastite radne aktivnosti ili rad vaših vozača. Naš sustav je jedini domaći (hrvatski) softver te namjene – koriste ga tvrtke različitih kategorija i temeljnih djelatnosti – pogledajte popis referenci!

Brzo skeniranje listića – testiranje

Canon DR-C125 – primjena za skeniranje taholistića (tachochart scan)

Prije par dana nabavljen skener za brzo skeniranje dokumenata, Canon DR-C125 imageFormula, s ciljem provođenja testa za skeniranje taholistića. Zanemarit ću sad dodatnu priču vezanu uz kupnju i krivo specificiran proizvod od strane tvrtke koja mi ga je prodala (službeno na ponudi i računu u paketu dolazi i mrežni adapter koji bi trebao omogućiti mrežno skeniranje, no na kraju, zasad, ispada da tog adaptera nema – trenutno stanje je takvo da planiram skener zapakirati i vratiti i zatražiti povrat novca, iako se pokazao korisnim i iako ga želim u uredu – stvar principa – kao da mi prodajemo softver za evidenciju radnih aktivnosti u paketu sa recimo čitačem za skidanje podataka s uređaja, a nakon kupnje taj čitač ne isporučujemo i baš nas briga).

Uglavnom, skeniranje skenerom Canon DR-C125 je prošlo više nego uspješno. Skenirano nekih 200-njak listića, iskušane različite postavke softvera (eh, da… bio bih sretniji s malo boljim softverom koji dolazi sa Canonom – CaptureOnTouch – verzija na priloženom CD-u je bila 2.3, na netu dostupna 2.6… test odrađen s 2.3). Skenirani zapisi se, naravno, učitavaju u IB.TAHO te se provodi poluautomatsko očitanje evidentiranih aktivnosti!

Priprema – postavljanje listića i postavke skeniranje

Neke bitne stvari – na ulaz skenera je moguće postaviti 30-tak listića maksimalno, obzirom da su listići ipak dosta glađi od običnog papira, a i obzirom na kružni oblik, prilikom prolaska kroz skener dolazi do laganog zakretanja listića (nije bitno za naš softver, obzirom da IB.TAHO očitanje radi neovisno o zakrenutosti listića)… Za rad s IB.TAHO (idealan omjer brzine skeniranja kod standardnih skenera i potrebne kvalitete zapisa za očitanje i za izradu digitalne arhive taholistića) preporuka je skeniranje u 150-200dpi. Naravno, od viška glava ne boli (300dpi, 600dpi (ovo je ipak malo previše)), no u obradi je u tim slučajevima potrebno više vremena za analizu slike (naravno, IB.TAHO i to može riješiti na način da obradu vrši na prilagođenoj, umanjenoj slici… a vi i dalje imate ultra “previsoku” kvalitetu skeniranih listića).

Rezultati skeniranja – brzina

  • 150/200dpi – 30 listića – 40-44 sekundi – po meni, JAKO DOBRO, ODUŠEVLJEN!
  • 300dpi – 30 listića – 52 sekunde – i dalje, jako dobro!

Nedostaci i uočeni problemi u skeniranju

  • na 200-njak listića nekoliko (2-3) listića jednostavno pogrešno skenirana (odsječeno gotovo pola listića) – pojavilo se uvijek na 150dpi skeniranju, na 300dpi nije bilo tih problema
  • skeniranje odrađeno na način da listići prolaze kroz skener i izbacuju se ispod skenera – to dovodi do pomiješanog rasporeda listića nakon skeniranja jer ih uređaj doslovno (u stvari, to se događa samo sa prvih nekoliko listića u grupi) razbaca
  • skenirane odrađeno na način da se listići “svijaju” i uspravno vraćaju nakon skeniranja dobro zadržava redoslijed listića, ali taj način rada često nakon 20-tak listića u bloku (ponavljam, skener prima maksimalno 30-tak listića u ADF) zna dovesti do zaglavljivanja (paper jam) – nije neki veliki problem, par sekundi se izgubi na korekcije
  • osim korištenjem inicijalnog načina rada, CaptureOnTouch mi ne nudi mogućnost da odmah nakon skeniranja obrišem eventulano pogrešno skenirane listiće, ponovim postupak samo za njih i rasporedim ih na njihovo mjesto – to se na kraju mora riješiti preko File Explorera Windowsa (raspoređivanje unutar niza skeniranih slika ne nudi ni inicijalni način rada, ali bar nudi brisanje pojedinih zapisa)

Pozitivne stvari

  • brzina skeniranja, jednostavno na prvu loptu me ostavilo bez daha, vrlo brzo, doslovce guta listiće
  • brzina rada softvera (testirano na Windows 7 računalu, nikakva posebna zvijer, 3-4 godine stara konfiguracija pojačana jednim SSD diskom) – vrlo čisto i bez ikakvih zaglavljivanja – gotovo istovremeno sa skeniranjem slike se u nizu prikazuju na ekranu
  • način rada sa savijanjem i vraćanjem listića vertikalno zadržava raspored listića (ako npr. rasporedite po danima, sigurno ostaje raspoređeno bez da se neki listići zamijene – to se događa, prije svega sa prvih par listića, u načinu rada kod kojeg listići samo prolaze kroz skener i izbacuju se “ispod”)
  • kvaliteta skeniranja – skenovi se čine vrlo dobri, gotovo da nema nekih značajnih sjena uz rubove listića (posebice ne na vrhu listića), listić se dobro izdvaja iz bijele pozadine (naravno, te stvari je moguće dodatno podesiti u priloženom softveru za skeniranje)
  • nebitno za našu primjenu, no, još jedna zanimljiva stvar – skener u istom prolazu može obostrano skenirati listiće, bez gubitka na brzini skeniranja! dakle, u istom preletu možete skenirati i pozadine listića – nedostatak, po meni, jedino to što nije moguće definirati da se pozadinske slike označavaju nekim sufiksom/prefiksom i tako automatski razlikuju – označava ih se kao i sve druge slike, slijedno, pa nema nekog jednostavnog načina za razlikovanje zapisa)

Snimio sam video i par fotki postupka, no video (mobitel u ruci) se previše trese pa zasad neću s tim materijalom ići ovdje (makar, bilo bi lijepo da vidite kako listići idu i idu…).

Testiranje učitavanja u IB.TAHO još nisam napravio. Razlog banalan – na računalu na kojem sam odradio testove skeniranja nisam imao instaliran sustav evidencije, a i bila su neka vremenska ograničenja i obveze na drugim projektima. Slijedi uskoro.

Zaključak

Što se samog skeniranja tiče, korištenjem skenera Canon DR-C125 postignuto je uspješno skeniranje mjesečne grupe listića u 40-tak sekundi. U usporedbi sa klasičnim, za IB.TAHO predviđenim, skeniranje od po dva listića na A4 uredskim skenerima, trajanje postupka je nekoliko puta kraće (pretpostavimo da za jedan A4 sken (2 listića) trebamo 10 sekundi, a da za raspoređivanje i postavljanje listića trebamo također 5-10 sekundi, vrijeme skeniranja standardnim skenerom ispada bar 300 sekundi (5 minuta)). U praksi, prema informacijama dobivenih od naših korisnika, to se najčešće razvuče na 10-tak minuta po mjesec/vozaču. Dakle, bar 10x brže je skeniranje na ovaj testiran način.

No, tu je potrebno uzeti u obzir da se ipak tu i tamo mogu dogoditi neki problemi u skeniranju. Ali, i dalje postupak ispada značajno kraći.

Recimo da imate 10 vozača za koje morate skenirati listiće za jedan mjesec. Neka za to standardnim putem potrošite 10×10 = 100 minuta. Korištenjem opisanog skenera to se može, uz pretpostavku da sve prođe od prve i bez problema sa skeniranjem, odraditi u samo 10 minuta (ili još točnije, 10 vozača x 30 listića (40 sec) = 400 sekundi = 6.6 minuta + recimo minuta-dvije za postavljanje listića – ispod 10 minuta!). Dakle, ušteda vremena više od sat i pol!

Eto… to je bilo par informacija iz prve ruke. Skener je svakako koristan i opravdava investiciju. Posebice ako osim listića imate potrebu za čestim (jednostrano ili dvostrano) skeniranjem standardnih (A4) dokumenata – tada dodatno dobiva na vrijednosti (specifikacije skenera govore o skeniranju 20 A4 stranica u minuti – zasigurno brže od bilo kojeg standardnog plošnog skenera, a i brže od ADF uređaja na “multipraktik”, posebno jeftinijim, rješenjima).

Tahografi

Analogni tahograf

Analogni tahografi bilježe podatke o aktivnosti vozača na tahografske listiće. Dio podataka na listićima (ime i prezime, početno i završno stanje kilometara, registracijska oznaka vozila) samostalno (ručno) popunjavaju vozači. Na svaki listić je moguće pohraniti slijed zapisa u trajanju 24 sata.

Inter-biz u svojoj ponudi nudi BESPLATAN program IB.ATR koji omogućava digitalizaciju (očitavanje) podataka sa skeniranih listića (pojedinačni listići i skenirana 2 listića na jednom A4 listu). Za skeniranje vam treba samo obični skener (dakle, nikakva specijalna oprema).

Program IB.ATR s visokom točnošću (>90%) očitava radne aktivnosti i omogućava tablični pregled i prijenos (copy/paste) u ostale programe za obradu (hoće li to biti obična Excel tablica ili napredna rješenja kao IB.ERS ili IB.Taho, ovisi o vama).

Preporuka za kvalitetniju automatiziranu obradu i očitavanje aktivnosti sa listića – koristite “elektronske” odnosno “digitalne” listiće (tako ih zovu prodavači, i dalje je to obični papirnati listić, ali nema “smetnje” na središnjem dijelu listića po kojem tahograf iscrtava rade aktivnosti). Na slici u nastavku s lijeve strane je vidljiv klasični listić (EC4K), dok je desno prikazan preporučeni listić (EC4B) koji se puno bolje ponaša u postupku digitalizacije zabilježenih aktivnosti. (Primjeri su vezani uz Kienzle listiće – EC4K je standardni klasični listić s iscrtanim simbolima na središnjem dijelu, a EC4B su “elektronski” listići)analogni tahograf listić ec4k ec4b (elektronski, digitalni)

I sa klasičnim listićima je moguće postići dobre rezultate, ali će prilikom njihovog korištenja biti potrebno ručno korigirati (u pravilu, nekad i ne) nekoliko minuta aktivnosti tijekom 24h. Bez korekcije koju morate ručno izvesti možete uvesti pogrešku u svoju evidenciju, što može rezultirati pogrešnom analizom aktivnosti i načinjenih prekršaja.

Digitalni tahograf

Digitalni tahografu su dostupni u novijim vozilima, no mogu se i naknadno ugraditi u starija vozila. Pohrana podataka o aktivnostima vozača (vožnja, odmor, ostali rad i spremnost za rad) na digitalne certificirane kartice koje su vozači dužni podići u Agenciji (AKD – Agencija za komercijalnu djelatnost je u RH licencirana za izradu i izdavanje digitalnih kartica za vozače, tvrtke, servisne radionice i nadzorna tijela… Slično, i u drugim državama, postoje agencije i tvrtke ovlaštene za te poslove).

Osim podataka o aktivnostima bilježi i druge parametre koji se mogu koristiti za daljnju analizu (podaci o korištenim vozilima, podaci o lokacijama – samo u nekim državama…). Podaci o aktivnosti vozača se spremaju prema GMT:00 vremenu, pa ih je prilikom obrade potrebno prilagoditi na aktualnu (ovisno o sjedištu tvrtke) vremensku zonu.

Osim kartice vozača, postoje i druge smartcard kartice (policija/kontrola, kartica poslodavca i kartica servisa) koje se koriste za specijalne namjene i nisu bitne samim vozačima.

Za čitanje digitalnih kartica koriste se specijalni čitači (VDO, Actia…). No, INTER-BIZ je razvio softverski alat IB.TCR koji omogućava čitanje kartica vozača na svim Windows kompatibilnim smartcard čitačima – na primjer, ukoliko posjedujete čitač kartica za internet bankarstvo (npr. ZABA, RBA) gotovo sigurno ćete ga moći iskoristiti sa IB.TCR i IB.Taho programima za čitanje vaših kartica!

Evidencija radnih sati vozača. Evidencija radnih aktivnosti mobilnih radnika.

Pojmovi radni sati vozača i radne aktivnosti mobilnih radnika koriste se u pravilu za istu stvar. Ipak, potrebno je voditi računa o kontekstu. U kontekstu obrade podataka snimljenih tahografima, govorim o obrađivanju i evidenciji radnih aktivnosti vozača (vožnja, odmor, ostali rad, spremnost) – podaci se obrađuju te se na temelju njih određuju radni sati (dnevni i noćni rad i sl.) i izrađuju izvještaji propisani pravilnicima…

Inter-biz i partnerski MiSoft u svojoj ponudi nude autorsko rješenje za evidenciju radnih aktivnosti vozača – IB.TAHO – uz podršku i za analogne i za digitalne tahografe.

Naravno, obzirom da se radi o domaćem, vlastitom softveru, ova i sva druga programska rješenja prilagođavamo prema zahtjevima kupaca!

Potvrde o aktivnostima za vozače (AETR potvrda)

Za dane u kojima ne voze, vozačima korištenjem integriranog AETR modula možete u par klikova miša izdati višejezične međunarodne ili hrvatske AETR potvrde – osim izrade potvrda unaprijed, moguće i naknadno precizno popunjavanje svih “rupa” u radu vozača.

Naš interni naziv “AETR potvrda” u stvari se odnosi na Potvrdu o aktivnostima (vozača), definiranoj Pravilnicima u Republici Hrvatskoj, odnosno Uredbama i Odlukama europske komisije.

Sustav IB.TAHO omogućava izradu više tipova/obrazaca potvrda:

Postavke ispisa moguće je odabrati prema potrebi – ispis potvrda za RH (uz mogućnost ispisa trojezičnih i “čistih” varijanti obrazaca, kao i kombinacije), te ispis potvrda za države regije – jednostavno podešavanje prikazuje slika:

Sučelje za podešavanje postavki ispisa potvrda

Sučelje za podešavanje postavki ispisa potvrda

Za kupce iz drugih država osiguravamo besplatnu prilagodbu i integraciju drugih oblika potvrda (jezik ili kombinacije jezika).

Digitalni tahografi – očitanje uređaja

Zakon i Pravilnik predviđaju obvezu preuzimanja (skidanja) podataka za digitalni tahograf najviše svaka tri mjeseca (dakle, ili svaka tri mjeseca ili češće treba provesti skidanje s digitalnog tahografa).

U ponudi nemamo uređaj kojim to možete obaviti, no možete provjeriti u servisu tahografa ili proizvođača tahografa. Radi se o uređaju koji se spaja na digitalni tahogra – pri tome morate umetnuti karticu tvrtke i postupak započinje prema uputama za uređaj. Rezultat je .ddd datoteka vozila, koju morate na zahtjev dostaviti inspekciji, odnosno arhivirati u firmi. Nema nikakvih zakonskih propisa koji bi tražili da se ta datoteka dodatno obradi ili analizira u tvrtki!

D-Box2 Actia skidanje s digitalnog tahografa

D-Box2 tvrtke Actia – uređaj za skidanje podataka s digitalnog tahografa

Analiza i čitanje podataka s digitalnog tahografa

Naš softver IB.TAHO podržava očitavanje .ddd datoteka preuzetih s tahografa (preporučamo uređaje za preuzimanje tipa Actia D-BOX) – podaci se vizualiziraju i omogućavaju potrebnu kontrolu + omogućen je izvoz u detaljnu XLS datoteku i obradu proračunskih tablice… Dakle, podaci koji inače nisu čitki bez dodatne obrade se pročitaju i svaki korisnik ih može pohraniti u Excel datoteku i pretraživati i analizirati po želji!

Analogni tahografi

Podrška za analogne tahografe ugrađena u IB.TAHO osigurava brzo i efikasno očitavanje skeniranih listića (jedan ili dva listića po skenu/slikovnom zapisu – teoretski, neki korisnici to isprobali, nije nužno ni skenirati listiće već je dovoljno iste fotografirati mobitelom i prebaciti sliku u IB.TAHO).

Ideja, odnosno predloženi koncept rada sa analognim taholistićima je sljedeća:

1. Skeniranje listića pojedinačno ili dva listića na A4 (za razliku od sličnih rješenja skeniranja do 6 listića, ovime se osigurava vođenje potpune digitalne arhive listića – svi elementi listića su sadržani i ne nedostaju, nema rezanja dijela listića zbog ograničenja skeniranja)

2. Učitavanje skenova u program – nakon učitanja program IB.TAHO u par sekundi izvrši obradu i prezentira vizualno i tablično postignuta očitanja aktivnosti

3. Povezivanje zapisa sa vozačem i vozilom, unos stanja kilometarsata – očitava se ručno sa listića – IB.TAHO uz polja za unos prikaže dio listića koji sadrži te podatke!

5. Pohrana u evidenciju – sve evidencije (analogni listići, digitalne kartice i AETR potvrde) su povezane i dostupne za pregled i analizu po vozačima i vozilima

 

Softver za vođenje evidencije radnih aktivnosti

Provjereno rješenje za samostalno vođenje evidencije radnih aktivnosti mobilnih radnika – vozača.

IB.TAHO predstavlja jednostavno rješenje za samostalno vođenje evidencije aktivnosti mobilnih radnika, vozača, u tvrtki. Cilj sustava jest osigurati zadovoljavanje obveza poslodavca propisanih Pravilnikom – obzirom da se radi o Pravilniku koji je gotovo identičan EU pravilniku, primjena sustava IB.TAHO je moguća i u susjednim državama, zasad ograničenom govornom području (Slovenija, BiH, Srbija). U planu je, ukoliko se za to pokaže potreba, izvedba prijevoda i za druge jezike.