Dvije paralelne evidencije Potvrda o aktivnosti vozača?

Davno, još krajem 2014. implementirana je zgodna mogućnost kojom se u IB.TAHO vodi odvojena evidencija Potvrda o aktivnostima (AETR potvrda)… Iako se radi o vrlo korisnoj mogućnosti, na ovaj službeni web zaboravio sam objaviti na vrijeme. Taj oblik potvrde (nekad trojezičan, danas samo na hrvatskom, uz podršku u programu za različite Potvrde za države u regiji – Slovenija, Bosna i Hercegovina, Srbija…) je nužan za ispravno vođenje evidencije radnih aktivnosti mobilnih radnika, obzirom da Pravilnici propisuju da se za razdoblja u kojima vozači ne obavljaju “klasične” aktivnosti i koriste tahografe trebaju postojati (strojno popunjene i potpisane!) adekvate Potvrde o aktivnostima! Znam za slučajeve iz prakse (domaći i inozemni promet) u kojima su vozačima pisane poprilične kazne zbog manjka ili pogrešno popunjenih Potvrda – stoga, vodite računa o tome!

Podsjetimo – dosad, sve izrađene potvrde ulazile su u “obračun” i vizualizaciju radnih aktivnosti vozača. Odsad, omogućeno (tko želi, naravno) da se vodi paralelna evidencija “službenih” i “radnih” potvrda.

Službene i radne (neslužbene) Potvrde?!

Po toj definiciji, “službene” potvrde su one koje ulaze u obzir pri pregledu i radu s ostalim evidencijama (dakle, s očitanjima tahografa), dok su “radne” potvrde one koje ne ulaze u te evidencije.

Potvrda o odsustvovanju, podrška za zemlje u regiji

Sučelje za podešavanje postavki ispisa potvrda – podrška za države u regiji

Zašto je to omogućeno i koji je smisao nečeg takvog?

Obzirom na mogućnost sustava da u kalendarskom pregledu (dakle, naknadno, nakon što se podaci o radnim aktivnostima preuzmu s analognih listića i digitalnih kartica vozača) automatski stvori precizne Potvrde (precizne u smislu preuzimanja točnog vremena zadnjih aktivnosti vozača prije nastupanja perioda u kojem vozač ne vozi… i preuzimanju točnog vremena prve aktivnosti nakon tog perioda), može nastati problem i nepotrebno kompliciranje pri ispravljanju postojećih Potvrda – jer se, po definiciji, potvrde predaju vozačima, pri čemu na najnovijim možda i nemamo najtočnije informacije…

Ovim pristupom moguće je neometano izdavati Potvrde vozačima (“radne”), a naknadno, kod uređivanja evidencije korištenjem ugrađenih mehanizama izraditi konačne (“službene”) Potvrde kako bi evidencija štimala na razini minute!

Trojezična Potvrda o aktivnostima (AETR), stara, nije više u primjeni u RH

Stara verzija Potvrde u RH, trojezična (danas su u primjeni Potvrde na hrvatskom jeziku)

Po meni, korisno. A u praksi, ne znam. Vidjet ćete – definitivno, ovime se dobiva dodatna mogućnost, ali sve opet ovisi o tome koliko precizno i efikasno vodite svoju evidenciju.

AddOn 1 – prvi dodatak u 2015. za IB.TAHO

Već implementiran prvi korisni dodatak za IB.TAHO – brzi preglednik statusa evidencije po vozačima i vozilima – na jednom mjestu pregled zadnjih evidentiranih stavki, automatski obračun i signalizacija za one vozače i vozila kojima ističe rok za dodavanje novih sadržaja u evidenciju (potpuno konfigurabilno, mogućnost definiranja rokova za istek odvojeno za vozače (35 dana prema Pravilniku) i vozila (npr. 90 dana, obzirom na priče s digitalnim tahografima…).

Zasad u potpunosti riješeno sučelje i očitanje iz evidencije aktivnosti. Dva načina pregleda – osnovni i prošireni (slike)…

ibtaho-skraceni-pregled-isteka

Osnovni pregled – samo najnoviji unos, broj dana od tada i status…

 

 

ibtaho-prosireni-pregled-isteka

Prošireni pregled – najstariji i najnoviji unos, broj stavki u evidenciji…

Ono što je bitno za napomenuti (a još nije realizirano) jest i mogućnost koju planiramo uvesti, a tiče se čitanja .ddd zapisa vozila (VU – Vehicle Unit .ddd datoteke – zapisi skinuti direktno s digitalnog tahografa)… Naime, IB.TAHO uključuje mogućnost čitanja takvih zapisa, osigurava export u .XLS zapis za lakšu naknadnu obradu, te osnovnu vizualizaciju podataka… Budući da Pravilnicima nisu propisane nikakve dodatne obveze osim samog skidanja podataka s tahografa (znači, nema nikakve obveze vođenja evidencije), planiramo ugraditi jednostavni “log” koji će za sve očitavane .ddd datoteke vozila raditi osnovnu evidenciju s ciljem da se uključi u ovaj pregled isteka razdoblja za obvezu unosa! Na taj način moći će se olakšano pratiti i signalizirati i potreba skidanja podataka s digitalnih tahografa u vozilu.

 

Ideja s tzv. AddOn-ovima jest da ih se u prvom kvartalu 2015. doda nekoliko, a potom ponudi kao odvojene dodatke na postojeće licence sustava IB.TAHO, uz neku minimalnu naknadu za starije korisnike.

Tahografi – 2015. – razvojni planovi i ideje…

Obzirom da je sustav IB.TAHO od svoje dostupnosti na tržištu do danas zadržao glavninu funkcionalnosti bez značajnijih promjena (nekoliko manjih kozmetičkih izmjena, 1-2 modifikacije modula za analizu prekršaja) planovi koje smo zacrtali uključuju ugradnju funkcija koje nisu direktno vezane uz zadovoljavanje uvjeta važećih Pravilnika i Zakona, već se radi o pomoćnim funkcijama koje će postojeći i budući korisnici znati cijeniti jer će im dodatno olakšati rad…

Za prvi kvartal 2015. planiramo dodati

  • mogućnost praćenja i alarma prema zadnje unesenim podacima za vozače (signalizacija da je vrijeme za novi prijenos podataka, samo za aktivne vozače, naravno) – npr. ukoliko je preporuka preuzimanje podataka s kartica svakih 25 ili 28 dana, IB.TAHO će nekoliko dana prije o tome upozoriti korisnike! Naravno, plan je napraviti fleksibilno rješenje kojim će korisnici samostalno podesiti uvjete za prikaz signalizacije
  • mogućnost signalizacije za preuzimanje podatak s tahografa u vozilu (VU – Vehicle Unit) – iako sustav ne evidentira .ddd datoteke, omogućava njihovo čitanje, vizualizaciju i export u npr. MS Excel – to učitavanje iskoristit će se za logiranje/praćenje i ukoliko se radi o vozilu koje je aktivno u sustavu, zapamtit će se točno vrijeme preuzimanja i po potrebi signalizirati vrijeme ponovnog preuzimanja (3 mjeseca ili kako korisnici samostalno podese)
  • dodatne mogućnosti analize radnog vremena prema Zakonu o radu
  • novi tip izvještaja o aktivnostima koji će na istom listu kombinirati tablični i grafički pregled aktivnosti, po “obračunskim danima” (dakle, nešto novo, bar što se grafičkog pregleda tiče, u odnosnu na sadašnjih 00-24h dnevne grafičke ispise) koji se ionako koriste u analizi prekršaja

Sve nadogradnje će postojeći kupci dobiti bez naknade, čim budu dovršene i testirane…

 

Brzo skeniranje listića – testiranje

Canon DR-C125 – primjena za skeniranje taholistića (tachochart scan)

Prije par dana nabavljen skener za brzo skeniranje dokumenata, Canon DR-C125 imageFormula, s ciljem provođenja testa za skeniranje taholistića. Zanemarit ću sad dodatnu priču vezanu uz kupnju i krivo specificiran proizvod od strane tvrtke koja mi ga je prodala (službeno na ponudi i računu u paketu dolazi i mrežni adapter koji bi trebao omogućiti mrežno skeniranje, no na kraju, zasad, ispada da tog adaptera nema – trenutno stanje je takvo da planiram skener zapakirati i vratiti i zatražiti povrat novca, iako se pokazao korisnim i iako ga želim u uredu – stvar principa – kao da mi prodajemo softver za evidenciju radnih aktivnosti u paketu sa recimo čitačem za skidanje podataka s uređaja, a nakon kupnje taj čitač ne isporučujemo i baš nas briga).

Uglavnom, skeniranje skenerom Canon DR-C125 je prošlo više nego uspješno. Skenirano nekih 200-njak listića, iskušane različite postavke softvera (eh, da… bio bih sretniji s malo boljim softverom koji dolazi sa Canonom – CaptureOnTouch – verzija na priloženom CD-u je bila 2.3, na netu dostupna 2.6… test odrađen s 2.3). Skenirani zapisi se, naravno, učitavaju u IB.TAHO te se provodi poluautomatsko očitanje evidentiranih aktivnosti!

Priprema – postavljanje listića i postavke skeniranje

Neke bitne stvari – na ulaz skenera je moguće postaviti 30-tak listića maksimalno, obzirom da su listići ipak dosta glađi od običnog papira, a i obzirom na kružni oblik, prilikom prolaska kroz skener dolazi do laganog zakretanja listića (nije bitno za naš softver, obzirom da IB.TAHO očitanje radi neovisno o zakrenutosti listića)… Za rad s IB.TAHO (idealan omjer brzine skeniranja kod standardnih skenera i potrebne kvalitete zapisa za očitanje i za izradu digitalne arhive taholistića) preporuka je skeniranje u 150-200dpi. Naravno, od viška glava ne boli (300dpi, 600dpi (ovo je ipak malo previše)), no u obradi je u tim slučajevima potrebno više vremena za analizu slike (naravno, IB.TAHO i to može riješiti na način da obradu vrši na prilagođenoj, umanjenoj slici… a vi i dalje imate ultra “previsoku” kvalitetu skeniranih listića).

Rezultati skeniranja – brzina

  • 150/200dpi – 30 listića – 40-44 sekundi – po meni, JAKO DOBRO, ODUŠEVLJEN!
  • 300dpi – 30 listića – 52 sekunde – i dalje, jako dobro!

Nedostaci i uočeni problemi u skeniranju

  • na 200-njak listića nekoliko (2-3) listića jednostavno pogrešno skenirana (odsječeno gotovo pola listića) – pojavilo se uvijek na 150dpi skeniranju, na 300dpi nije bilo tih problema
  • skeniranje odrađeno na način da listići prolaze kroz skener i izbacuju se ispod skenera – to dovodi do pomiješanog rasporeda listića nakon skeniranja jer ih uređaj doslovno (u stvari, to se događa samo sa prvih nekoliko listića u grupi) razbaca
  • skenirane odrađeno na način da se listići “svijaju” i uspravno vraćaju nakon skeniranja dobro zadržava redoslijed listića, ali taj način rada često nakon 20-tak listića u bloku (ponavljam, skener prima maksimalno 30-tak listića u ADF) zna dovesti do zaglavljivanja (paper jam) – nije neki veliki problem, par sekundi se izgubi na korekcije
  • osim korištenjem inicijalnog načina rada, CaptureOnTouch mi ne nudi mogućnost da odmah nakon skeniranja obrišem eventulano pogrešno skenirane listiće, ponovim postupak samo za njih i rasporedim ih na njihovo mjesto – to se na kraju mora riješiti preko File Explorera Windowsa (raspoređivanje unutar niza skeniranih slika ne nudi ni inicijalni način rada, ali bar nudi brisanje pojedinih zapisa)

Pozitivne stvari

  • brzina skeniranja, jednostavno na prvu loptu me ostavilo bez daha, vrlo brzo, doslovce guta listiće
  • brzina rada softvera (testirano na Windows 7 računalu, nikakva posebna zvijer, 3-4 godine stara konfiguracija pojačana jednim SSD diskom) – vrlo čisto i bez ikakvih zaglavljivanja – gotovo istovremeno sa skeniranjem slike se u nizu prikazuju na ekranu
  • način rada sa savijanjem i vraćanjem listića vertikalno zadržava raspored listića (ako npr. rasporedite po danima, sigurno ostaje raspoređeno bez da se neki listići zamijene – to se događa, prije svega sa prvih par listića, u načinu rada kod kojeg listići samo prolaze kroz skener i izbacuju se “ispod”)
  • kvaliteta skeniranja – skenovi se čine vrlo dobri, gotovo da nema nekih značajnih sjena uz rubove listića (posebice ne na vrhu listića), listić se dobro izdvaja iz bijele pozadine (naravno, te stvari je moguće dodatno podesiti u priloženom softveru za skeniranje)
  • nebitno za našu primjenu, no, još jedna zanimljiva stvar – skener u istom prolazu može obostrano skenirati listiće, bez gubitka na brzini skeniranja! dakle, u istom preletu možete skenirati i pozadine listića – nedostatak, po meni, jedino to što nije moguće definirati da se pozadinske slike označavaju nekim sufiksom/prefiksom i tako automatski razlikuju – označava ih se kao i sve druge slike, slijedno, pa nema nekog jednostavnog načina za razlikovanje zapisa)

Snimio sam video i par fotki postupka, no video (mobitel u ruci) se previše trese pa zasad neću s tim materijalom ići ovdje (makar, bilo bi lijepo da vidite kako listići idu i idu…).

Testiranje učitavanja u IB.TAHO još nisam napravio. Razlog banalan – na računalu na kojem sam odradio testove skeniranja nisam imao instaliran sustav evidencije, a i bila su neka vremenska ograničenja i obveze na drugim projektima. Slijedi uskoro.

Zaključak

Što se samog skeniranja tiče, korištenjem skenera Canon DR-C125 postignuto je uspješno skeniranje mjesečne grupe listića u 40-tak sekundi. U usporedbi sa klasičnim, za IB.TAHO predviđenim, skeniranje od po dva listića na A4 uredskim skenerima, trajanje postupka je nekoliko puta kraće (pretpostavimo da za jedan A4 sken (2 listića) trebamo 10 sekundi, a da za raspoređivanje i postavljanje listića trebamo također 5-10 sekundi, vrijeme skeniranja standardnim skenerom ispada bar 300 sekundi (5 minuta)). U praksi, prema informacijama dobivenih od naših korisnika, to se najčešće razvuče na 10-tak minuta po mjesec/vozaču. Dakle, bar 10x brže je skeniranje na ovaj testiran način.

No, tu je potrebno uzeti u obzir da se ipak tu i tamo mogu dogoditi neki problemi u skeniranju. Ali, i dalje postupak ispada značajno kraći.

Recimo da imate 10 vozača za koje morate skenirati listiće za jedan mjesec. Neka za to standardnim putem potrošite 10×10 = 100 minuta. Korištenjem opisanog skenera to se može, uz pretpostavku da sve prođe od prve i bez problema sa skeniranjem, odraditi u samo 10 minuta (ili još točnije, 10 vozača x 30 listića (40 sec) = 400 sekundi = 6.6 minuta + recimo minuta-dvije za postavljanje listića – ispod 10 minuta!). Dakle, ušteda vremena više od sat i pol!

Eto… to je bilo par informacija iz prve ruke. Skener je svakako koristan i opravdava investiciju. Posebice ako osim listića imate potrebu za čestim (jednostrano ili dvostrano) skeniranjem standardnih (A4) dokumenata – tada dodatno dobiva na vrijednosti (specifikacije skenera govore o skeniranju 20 A4 stranica u minuti – zasigurno brže od bilo kojeg standardnog plošnog skenera, a i brže od ADF uređaja na “multipraktik”, posebno jeftinijim, rješenjima).

Digitalni tahografi – kartice vozača

Očitavanje podataka s kartica vozača standardnim smartcard čitačima (npr. uređaj za Internet bankarstvo). Uvođenje u evidencijski sustav s dva klika miša!

Više o tome pročitajte ovdje.

Softver za vođenje evidencije radnih aktivnosti

Provjereno rješenje za samostalno vođenje evidencije radnih aktivnosti mobilnih radnika – vozača.

IB.TAHO predstavlja jednostavno rješenje za samostalno vođenje evidencije aktivnosti mobilnih radnika, vozača, u tvrtki. Cilj sustava jest osigurati zadovoljavanje obveza poslodavca propisanih Pravilnikom – obzirom da se radi o Pravilniku koji je gotovo identičan EU pravilniku, primjena sustava IB.TAHO je moguća i u susjednim državama, zasad ograničenom govornom području (Slovenija, BiH, Srbija). U planu je, ukoliko se za to pokaže potreba, izvedba prijevoda i za druge jezike.