Link

Upravo postavljena nova demo verzija sustava IB.TAHO – preuzimanje ovdje.

Isprobajte mogućnosti programa prije kupnje. Ako ima nekih nejasnoća, pitajte… Uključuje modul za udaljenu podršku (TeamViewer QuickSupport).

SOTAH i softver za vođenje evidencije

U zadnje vrijeme bilo je par upita vezano uz podršku u IB.TAHO za najavljeni središnji sustav evidencije podataka s tahografa (SOTAH). NOVO 4/2022 – ugrađena podrška za slanje XML datoteka sa zapisima o aktivnostima bilježenim analognim tahografom!

SOTAH

SOTAH je akronim za sustav za središnju obradu tahografskih podataka i pojam je uveden u novom Pravilniku od 5.12.2018. (NN 109/18).

Informacije koje sam dobio iz Agencije za komercijalnu djelatnost u travnju 2019. nisu previše korisne, ali definitivno mi sugeriraju da oni neki rokovi oko primjene od 1.9.2019. neće biti realizirani. No, nikad se ne zna.

Ukratko, ovdje je slikovni prikaz odgovora koji sam dobio od nadležne agencije:

SOTAH status sustava travanj 2019.

Odgovor iz AKD vezano uz status SOTAH (24.04.2019.)

Dakle, 24.04.2019. sustav je još u izradi. Nema apsolutno nikakvih tehničkih detalja ili informacija na temelju kojih bih ovdje mogao dati bilo kakav zaključak oko podrške za SOTAH (naravno, cilj je podržati sustav!), rokova izrade i dodatnih troškova odnosno utjecaja na cijenu našeg sustava, kao i naknade za stare korisnike… Ideja koju ću nastojati realizirati jest ili direktna ugradnja u novu verziju IB.TAHO, pa “obavezna” nadogradnja (uz minimalnu naknadu kojom je moguće pokriti troškove razvoja) ili izrada izdvojenog modula za sinkronizaciju, odnosno slanje podataka iz baze sustava IB.TAHO u sustav SOTAH. No, zasad nema nikakvih detalja niti mogu razraditi koncept izvedbe, pa samim time niti procijeniti nekakve rokove i troškove. Svakako ćemo pokušati izvesti sve u propisanim rokovima, no mora biti jasno da se ovdje ne radi o nama već ovisimo o rješenju koje će ponuditi AKD…

Čim nove informacije budu dostupne o tome ću obavijestiti na ovim stranicama.

NOVOSTI – TRAVANJ 2022. – podrška za analogni tahograf i prijenos u SOTAH

Slanje podataka o aktivnostima vozača zabilježenim na analognim tahografima (taholistić) u sustav SOTAH je omogućeno na način da se za željenog vozača i željeno razdoblje generira XML datoteka propisanog formata, te ju kad to želite ručno prebacujete u sustav SOTAH. Sučelje kakvo vas, otprilike, dočeka u sustavu SOTAH je dano na slici:

sotah ibtaho tahograf analogni prijenosDovoljno je dvaput kliknuti na polje Povuci i spusti i odabrati datoteku koju generira IB.TAHO (kasnije je opisan jednostavniji način, drag & drop pristup – iz IB.TAHO generirate XML datoteku, dozvolite da Vam se na ekranu otvori lokacija datoteke, te ju samo povučete mišem u SOTAH sučelje).

Generiranje XML datoteke u sustavu IB.TAHO

Za generiranje pojedinačnih (jedan vozač) XML datoteka s podacima o aktivnostima evidentiranim na analognom listiću koristite uobičajeni “vozačev izbornik” – birate vozača i nakon toga dobijete dodatnu grupu “SOTAH (analogni)” kao na slici. Sučelje je vrlo jednostavno – odaberete početni i završni datum aktivnosti i kliknete na Generiraj. Program za traženo razdoblje stvara XML datoteku i evidentira u popisu. BITNO – podaci se ne šalju automatski već je na Vama da prenesete podatke kako je prethodno opisano, a zatim (opet ručno) zabilježite u IB.TAHO da ste podatke poslali… U slučaju velikog interesa kupaca, planira se izvesti i poluautomatizirani način rada pri čemu bi se podaci slali direktno iz IB.TAHO, no zasad to nije realizirano niti u planu.vozacev izbornik i sotah

sotah grupa analogni

Nakon što se datoteka/e generiraju popis prikazuje razdoblje koje pokriva određena datoteka (datumski, ako se dođe mišem iznad datuma dobije se i informacija o prvoj i zadnjoj aktivnosti unutar zapisa), vrijeme kad je datoteka izrađena, naziv datoteke i status slanja na SOTAH. Ukoliko se želi evidentirati da je datoteka ručno prebačena na SOTAH, desnom tipkom miša se otvara padajući izbornik i bira stavka Označi da je poslano.izbornik

Za brži dohvat datoteke preporuča se koristiti Otvori mjesto datoteke.

Zapis s podacima o aktivnostima (XML) i prebacivanje u SOTAH

Kao što je uvodno naznačeno, podaci se ručno prenose – vozač se mora ulogirati u SOTAH, a potom kroz izbornik otvoriti dio za rad s analognim tahografima. Prebacivanje podataka svodi se na izbor generirane XML datoteke i njeno slanje u SOTAH. Korištenjem Otvori mjesto datoteke, kao što je prethodno opisano, otvara se lokacija datoteke, pa je olakšano prebacivanje mišem (“povuci” – drag and drop).

Nakon prebacivanja datoteke, SOTAH sučelje će izgledati kao na slici – vidi se koje datoteke su prenesene i njihov status (bez greške ili neka greška). Ako je sve u redu (Status = Ispravna), klikom na Prenesi odabrane datoteke (označene kvačicom) podatke prenosite u SOTAH i osnovni podaci iz zapisa postanu vidljivi u donjem dijelu ekrana.sotah gui prijenos

Struktura zapisa je propisana od strane AKD d.d., radi se o XML zapisu (meni s malo čudnom verzijom 1.4) kao što prikazuju slike…

xml sadržaj sotah

akd sotah xml 14

Digitalni tahograf i sustav SOTAH

IB.TAHO zasad ne integrira mogućnosti slanja .ddd datoteka s podacima o aktivnostima vozača u sustav SOTAH. Smatramo da je to nepotrebno jer se sve relativno brzo odradi kroz korisničko sučelje SOTAH-a. No, za veće korisnike ili IB.TAHO Ultra takva mogućnost bi se mogla razraditi, ukoliko će za to postajati interese (i financijska konstrukcija, naravno). Ono što će vjerojatno biti implementirano jest pomoćna evidencija uz vozače, koja bi omogućila da se na sličan način kao i za XML datoteke i analogni tahograf ručno evidentira predaja pojedini .ddd datoteka vozača i na taj način olakšalo praćenje što je predano a što nije.

Prijenos podataka s listića u SOTAH

Slanje podataka o aktivnostima vozača zabilježenim na analognim tahografima (taholistić) u sustav SOTAH je omogućeno na način da se za željenog vozača i željeno razdoblje generira XML datoteka propisanog formata, te ju kad to želite ručno prebacujete u sustav SOTAH. Sučelje kakvo vas, otprilike, dočeka u sustavu SOTAH je dano na slici:

sotah ibtaho tahograf analogni prijenosDovoljno je dvaput kliknuti na polje Povuci i spusti i odabrati datoteku koju generira IB.TAHO (kasnije je opisan jednostavniji način, drag & drop pristup – iz IB.TAHO generirate XML datoteku, dozvolite da Vam se na ekranu otvori lokacija datoteke, te ju samo povučete mišem u SOTAH sučelje).

Generiranje XML datoteke u sustavu IB.TAHO

Za generiranje pojedinačnih (jedan vozač) XML datoteka s podacima o aktivnostima evidentiranim na analognom listiću koristite uobičajeni “vozačev izbornik” – birate vozača i nakon toga dobijete dodatnu grupu “SOTAH (analogni)” kao na slici. Sučelje je vrlo jednostavno – odaberete početni i završni datum aktivnosti i kliknete na Generiraj. Program za traženo razdoblje stvara XML datoteku i evidentira u popisu. BITNO – podaci se ne šalju automatski već je na Vama da prenesete podatke kako je prethodno opisano, a zatim (opet ručno) zabilježite u IB.TAHO da ste podatke poslali… U slučaju velikog interesa kupaca, planira se izvesti i poluautomatizirani način rada pri čemu bi se podaci slali direktno iz IB.TAHO, no zasad to nije realizirano niti u planu.vozacev izbornik i sotah

sotah grupa analogni

Nakon što se datoteka/e generiraju popis prikazuje razdoblje koje pokriva određena datoteka (datumski, ako se dođe mišem iznad datuma dobije se i informacija o prvoj i zadnjoj aktivnosti unutar zapisa), vrijeme kad je datoteka izrađena, naziv datoteke i status slanja na SOTAH. Ukoliko se želi evidentirati da je datoteka ručno prebačena na SOTAH, desnom tipkom miša se otvara padajući izbornik i bira stavka Označi da je poslano.izbornik

Za brži dohvat datoteke preporuča se koristiti Otvori mjesto datoteke.

Zapis s podacima o aktivnostima (XML) i prebacivanje u SOTAH

Kao što je uvodno naznačeno, podaci se ručno prenose – vozač se mora ulogirati u SOTAH, a potom kroz izbornik otvoriti dio za rad s analognim tahografima. Prebacivanje podataka svodi se na izbor generirane XML datoteke i njeno slanje u SOTAH. Korištenjem Otvori mjesto datoteke, kao što je prethodno opisano, otvara se lokacija datoteke, pa je olakšano prebacivanje mišem (“povuci” – drag and drop).

Nakon prebacivanja datoteke, SOTAH sučelje će izgledati kao na slici – vidi se koje datoteke su prenesene i njihov status (bez greške ili neka greška). Ako je sve u redu (Status = Ispravna), klikom na Prenesi odabrane datoteke (označene kvačicom) podatke prenosite u SOTAH i osnovni podaci iz zapisa postanu vidljivi u donjem dijelu ekrana.sotah gui prijenos

Struktura zapisa je propisana od strane AKD d.d., radi se o XML zapisu (meni s malo čudnom verzijom 1.4) kao što prikazuju slike…

xml sadržaj sotah

akd sotah xml 14

Digitalni tahograf i sustav SOTAH

IB.TAHO zasad ne integrira mogućnosti slanja .ddd datoteka s podacima o aktivnostima vozača u sustav SOTAH. Smatramo da je to nepotrebno jer se sve relativno brzo odradi kroz korisničko sučelje SOTAH-a. No, za veće korisnike ili IB.TAHO Ultra takva mogućnost bi se mogla razraditi, ukoliko će za to postajati interese (i financijska konstrukcija, naravno). Ono što će vjerojatno biti implementirano jest pomoćna evidencija uz vozače, koja bi omogućila da se na sličan način kao i za XML datoteke i analogni tahograf ručno evidentira predaja pojedini .ddd datoteka vozača i na taj način olakšalo praćenje što je predano a što nije.

SOTAH i analogni tahograf – prijenos podataka iz IB.TAHO

U IB.TAHO je ugrađen modul koji podržava prijenos podataka o aktivnostima vozača zabilježenim na taholistića u XML datoteke koje je moguće učitati u sustav središnje baze podataka, SOTAH. Radi se o nacionalnom sustavu koji se koristi u Republici Hrvatskoj. Objavljena je stranica s detaljima o tome.

Ukratko, IB.TAHO ne nudi mogućnost automatskog prijenosa podataka evidentiranih na listićima u SOTAH, već je za svakog vozača koji koristi listiće potrebno pokrenuti postupak generiranja tražene XML datoteke, a potom datoteku prenijeti preko uobičajenog web sučelja.sotah gui prijenos

Generiranje potrebnog XML dokumenta je trivijalno – iz svima poznatog vozačevog izbornika bira se razdoblje za koje se želi izraditi dokument i to je to… Pomoćna evidencija unutar IB.TAHO prati generirane XML dokumente i omogućava (ručno) evidentiranje slanja u sustav SOTAH.

izbornik

Funkcionalnost će biti dostupna svim novim kupcima sustava, dok stari korisnici moraju provesti (neobveznu) nadogradnju. Ugradnja funkcionalnosti vezanih uz SOTAH i analogni tahograf naplaćuje se jednokratno 120€ + PDV po licenci (uključeno u cijenu novih licenci, nadogradnja moguća i nužna samo za stare korisnike programa). Zasad nije implementirana mogućnost generiranja grupnih XML datoteka koje bi “jednim udarcem riješile više muha”, odnosno nije moguće izraditi dokument za sve vozače odjednom i takvu skupnu datoteku poslati na SOTAH.

Podsjetnik oko osnova vođenja evidencije tahografa

Iako su već prošle godine i godine od početka primjene Pravilnika i svih pravila koja nalažu da tvrtke i samostalni autoprijevoznici moraju voditi evidenciju radnih aktivnosti (vožnja, odmor, spremnost za rad, ostali rad), za one koji su novi u tome i za one koji još uvijek nisu realizirali vođenje te evidencije, evo kratkog ponavljanja.

Digitalni tahograf

S digitalnim tahografom imate manje brige i posla. No, svejedno, morate voditi evidenciju u tvrtki! Svaki vozač mora imati svoju digitalnu karticu, tzv. “karticu vozača”. Tvrtka također mora imati svoju karticu, tzv. “karticu tvrtke”.

Kartica vozača koristi se na način da vozač ili suvozač u adekvatni utor digitalnog tahografa umetnu svoju karticu! Uređaj sve bilježi na karticu. Sve što trebate, vezano uz vozače, jest koristiti IB.TCR (besplatno) ili IB.TCR Pro (250 kn za korisnike IB.TAHO, 450 kn za ostale) i pomoću najobičnijeg čitača pametnih kartica (smartcard reader) očitati podatke o aktivnostima vozača… Nakon toga, podatke (.ddd datoteka) morate učitati u neki od softvera za vođenje evidencije (npr. IB.TAHO). Kad se podaci obrade govorimo o tome da ste zadovoljili Pravilnik, tj. posjedujete evidenciju (dakle, nije Vam dovoljan IB.TCR već morate podatke imati u tvrtki u čitkom obliku, sistematizirano – alternativa je da Vam evidenciju vodi treća tvrtka).

Kartica tvrtke se koristi za otrebe preuzimanja podataka sa samog uređaja. Nije nužna za priču o vođenju evidencije, ali je bitna za zadovoljavanje jednog od uvjeta iz pravilnika, a to je obveza preuzimanja podataka s digitalnog tahografa jednom u 3 mjeseca! Da bi preuzeli podatke s vozila morate imati specijalizran uređaj (mi ga nemamo u ponudi!) ili dogovoriti uslugu preuzimanja u servisu tahografa (ili zajednički odraditi s nekim od partnera koji imaju iste obveze, a ujedno imaju i uređaj). IB.TAHO može učitati takvu datoteku i vizualizirati vam podatke. Isto tako, omogućava snimanje u XLS datoteku za daljnju obradu.

Analogni tahograf i taholistići

Vođenje evidencije za vozača koji koristi analogni tahograf svodi se na “digitalizaciju” podataka o aktivnostima s taholistića. Iscrtane aktivnosti potrebno je pretvoriti u računalni zapis – ukratko, za svaku aktivnost treba odrediti početak, kraj (+trajanje) i vrstu aktivnosti.

IB.TAHO omogućava ručni unos podataka (rijetko se koristi, ali ponekad može biti najjednostavnije – u situacijama vrlo jednostavnih aktivnosti – dugotrajna vožnja i odmor…), kao i poluautomatsko očitanje taholistića! Da bi se taholistić digitalizirao prvo ga je potrebno skenirati (klasičnim uredskim skenerom ili specijaliziranim skenerima za dokumente). Nakon toga, skenirani listić (slika) se učitava u IB.TAHO – program sam obrađuje listić i pokušava očitati radne aktivnosti.

Moguće je, i preporuča se, skeniranje dva listića na A4 dimenziji skenera – bitno da se listići ne preklapaju (za razliku od sličnih rješenja sa više listića, ovim putem se skenira kompletni listić i na neki način formira arhiva skeniranih listića).

Nakon očitanja aktivnosti, za listić se odabire vozač i vozilo, te unosi datum vožnje, početno i završno stanje kilometarsata (pri tome program automatski prikaže dio listića koji sadrži te podatke, pa se “prepisuje” s ekrana).

Evidencija vezana uz listiće se povezuje sa evidencijom digitalnog tahografa za istog vozača!

Za lakši i brži rad, preporuča se korištenje listića oznake E4C.

Preporuka za listiće – lakša obrada

Većina naših korisnika još uvijek koristi analogne tahografe. Iz toga je jasno da im očitanje aktivnosti s taholistića predstavlja najintenzivniju i vremenski najzahtjevniju stavku. Bez očitanja ne možete voditi propisanu evidenciju, pa treba odabrati rješenje koje će Vam oduzimati najmanje vremena.

Dobar dio korisnika već je prihvatio sugestije – koriste listiće prilagođene za digitalizaciju i bržu i efikasniju automatiziranu obradu i očitanje aktivnosti.

Dva tipa listića

Na slici dajemo primjer dva osnovna tipa listića:

analogni tahograf listić ec4k ec4b (elektronski, digitalni)

S lijeve strane je prikazan klasični listić (oba listića su proizvođača Kienzle) – njegova je oznaka EC4K. Odmah ga možete prepoznati jer ste 100% koristili takve listiće dosad – središnji dio listića u koji tahograf u vozilu iscrtava (linijama različite debljine) aktivnosti na takvom listiću sadrži iscrtkane koncentrične kružnice, a i standarde simbole (krevetić, volan i ostali). To ga čini problematičnim za precizno i “bezgrešno” očitavanje jer vrlo često krevetić ili neki drugi simbol zavara program. Takva “varka” rezultira pogreškom od 5-6 minuta unutar 24 sata. Posljedično, postoji potreba ručne korekcije i dodatnog gubitka vremena na taj dio posla.

S desne strane je prikazan tip listića koji je u upotrebi prvenstveno s ciljem da olakša digitalizaciju i eliminira nastajanje prethodno opisanih smetnji i problema u očitanju aktivnosti! Njegova oznaka je EC4B i mnogi trgovci ga nazivaju “elektronski” ili “digitalni” listić. Naravno, to je i dalje obični papirnati listić… No, kao što možete vidjeti, središnji dio tog listića je prazan, nema nikakvih nepotrebnih crta i simbola. Znači, u središnjem dijelu, nakon što tahograf iscrta svoje podatke, postoje samo zapisi o aktivnostima!

Preporuka za korištenje listića

Preporuka je korištenje EC4B listića jer kod njih u velikoj većini slučajeva možete ostvariti 100% ispravna očitanja! U toj situaciji nemate potrebu za ikakvom ručnom intervencijom vezanom uz aktivnosti koje su očitane – znači, ne gubite vrijeme!

Očitanje taholistića – novosti

Očitavanje taho listića - oznake aktivnosti na skeniranom zapisu

Želimo Vas informirati o novostima u modulu za očitavanje radnih aktivnosti sa skeniranih zapisa tahografskih listića (taholistića)! Od sad, omogućena je dodatna vizualizacija očitanja, a to pojednostavljuje pregled očitanja i može olakšati rad i preglednost samog postupka.

Funkcionalno, nema nikakvih novosti u algoritmima za očitanje – samo kozmetičke promjene.

Preporuka za korištenje listića

Vezano uz očitanje taholistića (skeniranje pojedinačnih ili po dva listića na A4 kao uobičajeni pristup u IB.TAHO sustavu – osigurava kompletnu digitalnu arhivu listića) – ukoliko možete, u radu koristite listiće koji su u središnjem dijelu prazni i ne uključuju pomoćne isprekidane linije i oznake standardnih simbola radnih aktivnosti (vožnja, ostali rad, spremnost i odmor). Taj tip listića omogućava ugodnije očitavanje aktivnosti – za razliku od tih listića, listić na gornjoj slici može prilikom automatskog očitanja uvesti određene pogrešne aktivnosti na mjestima gdje se u području očitanja (između crvene i plave kružnice) pojave simboli ili oštećenja…

Ukoliko kod vas ipak dominiraju takvi (vodite računa da kod sljedeće kupnje uzmete EC4B listiće), “kompliciraniji” listići, postoji rješenje i za to. Osnovna preporuka je postavke vezane uz skeniranje listića podesiti tako da uvedu neke specifičnosti u očitanje i time na poseban način interpretiraju određene situacije. Na primjer:

Postavke očitanja analognih taho listića

Svaki korisnik može prilagoditi postavke svojim potrebama. Na primjerima nekoliko skeniranih listića zaključiti koje postavke daju najbolja automatska očitanja “od prve”…

Postavke automatskog očitanja aktivnosti sa skeniranog zapisa

Okvirna objašnjenja postavki – problem pogrešnih očitanja manifestira se u obliku netočnih očitanja aktivnosti duljine 1-3-4 minute… Korištenjem prikazanih postavki moguće je ugraditi automatske korekcije:

  • aktivnosti od jedne minute poveži s prethodnom – kao što opis postavke govori, sve kratke (1 minuta) aktivnosti se “zanemare” i povežu s prethodno detektiranom aktivnošću
  • poveži s vožnjom ako je uz vožnju – vezano uz prethodnu postavku, kratku aktivnost će vezati uz vožnju
  • ne korigiraj ako je kratka aktivnosti vožnja/odmor – postavke koje će isključiti korekciju ukoliko se radi o “najbitnijim” aktivnostima, tj. vožnji ili odmoru
  • korekcija i za smetnje do N minuta – osim minutnih “smetnji”, primijeniti korekcije i na dulje (2-3-4 minute) aktivnosti

Ponovno, sugestija je isprobati utjecaj postavki na očitanja, na nekoliko testnih listića zaključiti koje postavke rezultiraju najpreciznijim očitanjima…

Preuzimanje podataka s kartice vozača

Uz IB.TAHO dobivate besplatni programčić, alat za preuzimanje (“skidanje”, očitavanje) podataka s digitalnih kartica vozača, IB.TCR. Odrađuje upravo ono čemu je namijenjen – korištenjem standardnih čitača pametnih kartica (eng. smartcard reader), u Windows okruženju, omogućava preuzimanje podataka o vozaču i aktivnostima, zabilježenim na kartici vozača.

Radi se o rudimentarnom rješenju, prvom tog tipa dostupnom svima bez naknade…

tcr free gui

Međutim, daljnji razvoj (od 2010. nadalje) cjelokupnog sustava IB.TAHO, a vezano uz to i programa za preuzimanje podataka s kartica vozača, otvorio je neka dodatna pitanja. Naime, standardom je propisan sadržaj .ddd datoteka (format datoteke u koju se pohranjuju zapisi s kartice pri preuzimanju na računalo) – temeljem tog sadržaja programi za vođenje evidencije (naravno, osim IB.TAHO tu postoji niz drugih rješenja, no, koliko znam, naš softver je jedini proizveden u RH) obrađuju informacije, povezuju sa ostalim podacima (aktivnosti zabilježene na analognom tahografu, tj. taholistićima, evidencija slobodnih dana i Potvrda o aktivnostima) itd. Već prvo ponuđeno rješenje, besplatni IB.TCR, odrađuje tu funkciju – bitan i koristan sadržaj, evidentirane podatke o aktivnostima vozača, prebacuje s kartice u .ddd datoteku, koju potom učitavate u svoj program za vođenje evidencije…

Sigurnosni mehanizmi u zapisu podataka

No, postoji jedan mali ali… nebitan za same podatke, ali bitan za pridržavanje standarda i propisanih pravila. Naime, svi podaci o aktivnostima koji se bilježe na karticu mogu se pročitati i pohraniti u .ddd datoteku. Da bi se podržale neke sigurnosne preporuke, standard propisuje da je dio podataka dodatno zaštićen sigurnosnim mehanizmima – formira se tzv. sažetak (hash) podataka, te stvara digitalnih potpis, prema podacima o sigurnosnim ključevima koji su dostupni na samoj kartici (ovisi o izdavatelju i samom korisniku kartice, naravno). Teoretski, time se ugrađuje mogućnost kontrole nepromjenjivosti sadržaja – npr. greškom ili namjerno, softver prilagodi aktivnosti u .ddd datoteci – korištenjem ugrađenih (na karticu) mehanizama zaštite, takva situacija je onemogućena – digitalni potpis koji će se izraditi odgovara originalnim podacima, a ne naknadno izmijenjenim… Dovoljno da se detektira problem i datoteku proglasi nevažećom!

Nadalje, još je jedna bitna činjenica vezana uz preuzimanje podataka s kartice… Iako koristimo čitač pametnih kartica, takav uređaj u paru s karticom vozača ima mogućnost ograničene promjene podataka na samoj kartici – to je dozvoljeno za jednu jedinu namjenu – bilježenje točnog vremena preuzimanja podataka s kartice!

Besplatni IB.TCR nije uključivao rješenje nijednog od spomenutih problema – niti digitalno potpisuje sadržaj datoteke, niti na samoj kartici radi bilo kakve promjene (dakle, ne snima vrijeme preuzimanja na karticu).

Komercijalno rješenje – TCR.Pro

Neki od naših partnera, u RH i Danskoj, zatražili su izvedbu tih funkcionalnosti, pa smo i to odradili. Obzirom da se radi o partnerima koji uslužno odrađuju obradu aktivnosti vozača, nismo te funkcije ponudili manjim korisnicima jer smo smatrali da za to nema potrebe (i besplatni IB.TCR je dovoljan za vođenje evidencije, a važeći propisi ničim ne definiraju posebne uvjete za preuzimanje podataka…).

No, od nedavno, svim zainteresiranim kupcima i postojećim korisnicima sustava IB.TAHO ponudili smo TCR.Pro, programčić koji je zapravo unaprijeđena verzija IB.TCR-a, koja dodaje te dvije dodatne funkcionalnosti. Alat je ponuđen u kratkom roku, nakon što su neki od naših korisnika u inozemstvu (Poljska) naišli na neugodne situacije prilikom kontrole na cesti – provjeravano je vrijeme preuzimanja podataka, koje naravno nije uopće bilo promijeneno, pa je inspekcija sugerirala da se podaci nisu skidali na vrijeme (svakih 28 dana). No, sve je brzo razjašnjeno bez ikakvih posljedica, čim su u Poljsku poslane .ddd datoteke kao dokaz da su podaci očitani u roku…

Detalje možete pronaći na stranicama proizvoda. Cijene su 400 kn za nove korisnike, odnosno 250 kn za postojeće korisnike sustava IB.TAHO. Svim budućim kupcima sustava IB.TAHO TCR.Pro je uključen u IB.TAHO instalaciju, bez naknade (mogućnost korištenja na jednom računalu).

A analogni tahograf?

Kao što znate, analogni tahografi za pohranu aktivnosti koriste taholistiće – o tome kako očitavati podatke s taholistića pročitajte ovdje. Softversko rješenje za automatizirano očitavanje aktivnosti s listića je sastavni dio sustava IB.TAHO!

 

Mini licence dostupne za kupnju preko E-kupi portala

Za male autoprijevoznike, omogućili smo kupnju Mini licenci sustava (2+2 i 3+3 – dakle, dva vozača i dva vozila u evidenciji, odnosno tri vozača i tri vozila) preko sustava ekupi.hr (E-Kupi) – na taj način omogućena Vam je kupnja kreditnim karticama, kao i mogućnost otplate na veći broj rata… Cijene na portalu uključuju PDV. (Ukoliko Vam tvrtka nije u sustavu PDV-a, postoji mogućnost kupnje preko partnerske tvrtke, MiSoft, koja također, zasad, nije u sustavu PDV-a… na taj način možete minimizirati trošak i izbjeći nepotrebno plaćanje PDV-a).

Linkovi za kupnju na E-Kupi portalu:

  • IB.TAHO Mini 2+2 – dva vozača i dva vozila u evidenciji
  • IB.TAHO Mini 3+3 – tri vozača i tri vozila u evidenciji

Za kupce jačih i skupljih licenci, Standard i, primarno, Ultra, i sami možemo osigurati naplatu u više obroka… obratite se mailom ili telefonski za detalje.

Dvije paralelne evidencije Potvrda o aktivnosti vozača?

Davno, još krajem 2014. implementirana je zgodna mogućnost kojom se u IB.TAHO vodi odvojena evidencija Potvrda o aktivnostima (AETR potvrda)… Iako se radi o vrlo korisnoj mogućnosti, na ovaj službeni web zaboravio sam objaviti na vrijeme. Taj oblik potvrde (nekad trojezičan, danas samo na hrvatskom, uz podršku u programu za različite Potvrde za države u regiji – Slovenija, Bosna i Hercegovina, Srbija…) je nužan za ispravno vođenje evidencije radnih aktivnosti mobilnih radnika, obzirom da Pravilnici propisuju da se za razdoblja u kojima vozači ne obavljaju “klasične” aktivnosti i koriste tahografe trebaju postojati (strojno popunjene i potpisane!) adekvate Potvrde o aktivnostima! Znam za slučajeve iz prakse (domaći i inozemni promet) u kojima su vozačima pisane poprilične kazne zbog manjka ili pogrešno popunjenih Potvrda – stoga, vodite računa o tome!

Podsjetimo – dosad, sve izrađene potvrde ulazile su u “obračun” i vizualizaciju radnih aktivnosti vozača. Odsad, omogućeno (tko želi, naravno) da se vodi paralelna evidencija “službenih” i “radnih” potvrda.

Službene i radne (neslužbene) Potvrde?!

Po toj definiciji, “službene” potvrde su one koje ulaze u obzir pri pregledu i radu s ostalim evidencijama (dakle, s očitanjima tahografa), dok su “radne” potvrde one koje ne ulaze u te evidencije.

Potvrda o odsustvovanju, podrška za zemlje u regiji

Sučelje za podešavanje postavki ispisa potvrda – podrška za države u regiji

Zašto je to omogućeno i koji je smisao nečeg takvog?

Obzirom na mogućnost sustava da u kalendarskom pregledu (dakle, naknadno, nakon što se podaci o radnim aktivnostima preuzmu s analognih listića i digitalnih kartica vozača) automatski stvori precizne Potvrde (precizne u smislu preuzimanja točnog vremena zadnjih aktivnosti vozača prije nastupanja perioda u kojem vozač ne vozi… i preuzimanju točnog vremena prve aktivnosti nakon tog perioda), može nastati problem i nepotrebno kompliciranje pri ispravljanju postojećih Potvrda – jer se, po definiciji, potvrde predaju vozačima, pri čemu na najnovijim možda i nemamo najtočnije informacije…

Ovim pristupom moguće je neometano izdavati Potvrde vozačima (“radne”), a naknadno, kod uređivanja evidencije korištenjem ugrađenih mehanizama izraditi konačne (“službene”) Potvrde kako bi evidencija štimala na razini minute!

Trojezična Potvrda o aktivnostima (AETR), stara, nije više u primjeni u RH

Stara verzija Potvrde u RH, trojezična (danas su u primjeni Potvrde na hrvatskom jeziku)

Po meni, korisno. A u praksi, ne znam. Vidjet ćete – definitivno, ovime se dobiva dodatna mogućnost, ali sve opet ovisi o tome koliko precizno i efikasno vodite svoju evidenciju.