Analiza aktivnosti vozača, radno vrijeme… nadogradnje

Novosti u modulu za analizu radnih aktivnosti

Dodatna mogućnost analize aktivnosti u analitičkom modulu – u tablične preglede (originalne aktivnosti i aktivnosti prilagođene sukladno pravilima – npr. prekratki odmori kao ostali rad, rad posade i spremnost itd.) implementirana mogućnost označavanja željenog razdoblja (ručno, automatski po danima itd.), pri čemu se u obje tablice odmah izračunavaju vremena vezana uz svaku pojedinu aktivnosti, a daje se i ukupni prikaz radnog vremena…

analiza-tablica-obracun-sati-radno-vrijeme

Radno vrijeme i radne aktivnosti?

Muči me pojam radnog vremena, obzirom da nisam siguran kako to interpretirati. Zakon je jasan, Pravilnik je jasan, no u nekim situacijama mi se ne preklapaju. Zbog toga, odsad IB.TAHO može raditi na dva načina (a i Zakon dozvoljava interne akte u tvrtkama čiji djelatnici odrađuju prijevoz!):

  1. precizni obračun po danima, ovisno o postavkama (npr. da li se spremnost ubraja u radno vrijeme ili ne…)
  2. početna i završna aktivnost u danu kao elementi za određivanje radnog vremena (ovo je nešto što, navodno, inspektori kontroliraju kad postoji noćni rad – 00:00-05:00 – tipa, dvije minute radiš prije 05:00, odmah si limitiran max. radnim vremenom u tom danu…)

U čemu je problem?

Problem je u tome da je nemoguće napraviti automatsku, a sigurno točnu translaciju evidencije radnih aktivnosti u evidenciju radnog vremena. Recimo – na primjer, vozač autobusa kreće oko 04:00 iz matične garaže, oko 04:20 kreće linijski prijevoz prema nekom odredištu… Neka sa svim stajanjima putovanje završi na ciljanom kolodvoru oko 08:00. Na tom kolodvoru odmara (tahograf na odmor…), pa negdje oko 14:00 kreće natrag. Dolazi oko 17:00 natrag u garažu. Ako promatramo taj slučaj, imamo aktivnosti koje počinju u 04:00, a završavaju u 17:00 – to je raspon od 13:00 sati koje je vozač proveo “na poslu”. Da li je to sve radno vrijeme ili se odmori izbacuju iz obračuna radnog vremena?! Ako odmara (ali ne kod kuće, u firmi, već na stranom kolodovoru) od 08:00 do 14:00, kako to poslodavac obračunava u radno vrijeme? Najvjerojatnije, definirano ugovorom poslodavca i radnika.

No, kako to zakonodavac gleda? U jednom od članaka Zakona navodi se da vozač koji ima noćni rad (ovaj u primjeru radi od 04:00, pa (do 05:00) svakako ima i noćni rad) ne smije imati ukupno radno vrijeme unutar tih 24 sata dulje od 10 sati (Zakon, NN 36/15, članak 7, točka 1 – Zakon lokalna kopija).

Sam Zakon pojam radno vrijeme definira u članku 4, točka 8 kao “»radno vrijeme« je vrijeme od početka do završetka rada tijekom kojeg se mobilni radnik nalazi na svom radnom mjestu, na raspolaganju poslodavcu te obavlja svoje poslove.

Mogućnosti IB.TAHO i različiti pristupi analizi

Uglavnom, meni osobno nije u potpunosi jasno što je na kraju ispravno. Zbog toga IB.TAHO nudi potpuno fleksibilan pristup i omogućava Vam da analizu i detekciju prekršaja vozača odrađujete “po svom nahođenju”, tj. u skladu sa vlastitim odlukama i/ili savjetima pravnih stručnjaka. Ono što IB.TAHO omogućava jest:

  1. Potpuno isključivanje provjere prekršaja po članku 7. Zakona (ovo ne preporučam, naravno).
  2. Provjera na način da se kao radno vrijeme uzima razlika završne i početne dnevne aktivnosti.
  3. Provjera na način da se radno vrijeme unutar 24h računa prema aktivnostima, pri čemu se opet može podesiti da li se spremnost i ostali rad uključuju u radno vrijeme ili ne.

Kao što i prethodna slika prikazuje, analitički modul radi malo drugačije od standardnog izvještaja koji generira obrazac izvješća koji zahtijeva važeći Pravilnik. Opisano ovdje – članak ukazuje na dvije mogućnosti izrade izvještaja, pri čemu je bitno naglasiti da se oba tipa izvještaja generiraju prema stvarnim unosima radnih aktivnosti – ako je unesen odmor od minute, tako se i obrađuje!

Analitički modul prije analize provodi prilagodbu podataka o radnim aktivnostima. Sukladno EU direktivi, koja sugerira da se odmori kraći od 5 minuta promatraju kao ostali rad i slično. Isto tako, kod rada u posadi, spremnost se može različito interpretirati itd. Samim time, prilikom analize prekršaja vezanih uz radno vrijeme podaci/rezultati obrade će ukazivati na drugačije trajanje radnog vremena! (Na slici, originalni podaci 05:46 vožnje i ostalog rada, dok se nakon prilagodbe podataka ostalim propisima to vrijeme obračuna i iznosi 06:18).

Kao što sam već bar desetak puta spomenuo, IB.TAHO je autorski sustav, i, prema mojim spoznajama, jedini hrvatski softver ove namjene… Slijedom toga ovakve i slične stvari moguće je odraditi brzo i efikasno, ali kao što i sami možete zaključiti, za to mi treba kvalitetna povratna informacija upravo od Vas,m autoprijevoznika i vozača! Stoga se unaprijed zahvaljujem na svim informacijama i sugestijama koje program mogu poboljšati…
Matija Mikac
Autor sustava i razvojni inženjer

Obračun radnog vremena vozača temeljem radnih aktivnosti

Prema informacijama koje povratno dobivamo od naših kupaca, većina ih za izradu izvještaja o radu vozača koristi detaljne obrasce koje program može generirati za svakog vozača, a koji sadrže informacije o dnevnim aktivnostima, uz razradu i detalje o ukupnom radu, noćnom radu, prijeđenim kilometrima i slično (slike u nastavku). Kod pregleda podataka po vozačima postoji nekoliko vrsti tabličnih izvještaja – pregled prema unosima (npr. ukoliko je za istog vozača u jednom danu dio aktivnosti evidentiran preko listića, a dio preko kartice, ili je unos vezan uz više listića i slično), sumarni pregled prema danima, te sumarni pregled prema danu, uz dodatno sumiranje radnih aktivnosti po tjednima.

Primjeri korisničkog sučelja i izgleda izvještaja

png-tahograf-tjedno-sumarno

Izvještaj o aktivnostima, sumarno po tjednima

Više →

Kako očitati karticu vozača sa IB.TAHO?

Vjerojatno ste već kod rada sa demo verzijom programa IB.TAHO  uočili da se prilikom instalacije na Vaše računalo osim samog IB.TAHO instaliraju i neki drugi programi i sadržaji. Konkretno, na nekom starijem Windows XP računalu to izgleda kao na slici:

Windows start izbornik - nakon instalacije IB.TAHO (na Windows XP sustavu)

Windows start izbornik – nakon instalacije IB.TAHO (na Windows XP sustavu)

Osim IB.TAHO na računalo se instalira i:

  • korisnička dokumentacija (PDF, najnovija dostupna ovdje)
  • aplikacija za udaljenu podršku (prilagođeni komercijalni QuickSupport modul poznatog TeamViewer-a)
  • IB.TCR aplikacija za skidanje podataka s kartica vozača

Upravo je zadnje istaknuta aplikacija, IB.TCR Vaš pomoćni alat za preuzimanje podataka s kartica vozača! Dobivate ju potpuno besplatno sa svojom instalacijom IB.TAHO sustava. (Za razliku od besplatnog IB.TCR dostupnog na Internetu, IB.TCR koji dolazi uz komercijalnu verziju sustava IB.TAHO.

Način korištenja je trivijalan – pokrenete IB.TCR, umetnete karticu vozača u čitač pametnih kartica (npr. FINA, internetsko bankarstvo… ili kupite  jedan ukoliko već nemate!), i pritisnete gumbić – podaci se snimaju u .ddd datoteku i nalaze se spremni za korištenje u IB.TAHO.

U IB.TAHO birate gumb Kartice u glavnom prozoru (ili adekvatnu stavku u izborniku – Evidencija – Unos iz .ddd zapisa) i odaberete .ddd datoteku koju je generirao IB.TCR (odmah će se prikazati u prozoru za izbor datoteka, obzirom da se snima na propisano mjesto na disku – u isti direktorij u kojem se nalaze i IB.TAHO i IB.TCR).

Učitavanje .ddd datoteke u sustav IB.TAHO i preuzimanje podataka u evidenciju

I tako, dva-tri klika miša i u sustavu imate podatke preuzete s kartice – svu ostalu obradu, uključivanje u izvješća i sve ostalo odrađuje IB.TAHO za vas. Svakako za detalje preporučamo proučiti upute – osim što ih dobijete s instalacijom programa, uvijek ih možete preuzeti i ovdje) (PDF, 11MB).

 

Tahografi – 2015. – razvojni planovi i ideje…

Obzirom da je sustav IB.TAHO od svoje dostupnosti na tržištu do danas zadržao glavninu funkcionalnosti bez značajnijih promjena (nekoliko manjih kozmetičkih izmjena, 1-2 modifikacije modula za analizu prekršaja) planovi koje smo zacrtali uključuju ugradnju funkcija koje nisu direktno vezane uz zadovoljavanje uvjeta važećih Pravilnika i Zakona, već se radi o pomoćnim funkcijama koje će postojeći i budući korisnici znati cijeniti jer će im dodatno olakšati rad…

Za prvi kvartal 2015. planiramo dodati

  • mogućnost praćenja i alarma prema zadnje unesenim podacima za vozače (signalizacija da je vrijeme za novi prijenos podataka, samo za aktivne vozače, naravno) – npr. ukoliko je preporuka preuzimanje podataka s kartica svakih 25 ili 28 dana, IB.TAHO će nekoliko dana prije o tome upozoriti korisnike! Naravno, plan je napraviti fleksibilno rješenje kojim će korisnici samostalno podesiti uvjete za prikaz signalizacije
  • mogućnost signalizacije za preuzimanje podatak s tahografa u vozilu (VU – Vehicle Unit) – iako sustav ne evidentira .ddd datoteke, omogućava njihovo čitanje, vizualizaciju i export u npr. MS Excel – to učitavanje iskoristit će se za logiranje/praćenje i ukoliko se radi o vozilu koje je aktivno u sustavu, zapamtit će se točno vrijeme preuzimanja i po potrebi signalizirati vrijeme ponovnog preuzimanja (3 mjeseca ili kako korisnici samostalno podese)
  • dodatne mogućnosti analize radnog vremena prema Zakonu o radu
  • novi tip izvještaja o aktivnostima koji će na istom listu kombinirati tablični i grafički pregled aktivnosti, po “obračunskim danima” (dakle, nešto novo, bar što se grafičkog pregleda tiče, u odnosnu na sadašnjih 00-24h dnevne grafičke ispise) koji se ionako koriste u analizi prekršaja

Sve nadogradnje će postojeći kupci dobiti bez naknade, čim budu dovršene i testirane…

 

Softver za vođenje evidencije radnih aktivnosti

Provjereno rješenje za samostalno vođenje evidencije radnih aktivnosti mobilnih radnika – vozača.

IB.TAHO predstavlja jednostavno rješenje za samostalno vođenje evidencije aktivnosti mobilnih radnika, vozača, u tvrtki. Cilj sustava jest osigurati zadovoljavanje obveza poslodavca propisanih Pravilnikom – obzirom da se radi o Pravilniku koji je gotovo identičan EU pravilniku, primjena sustava IB.TAHO je moguća i u susjednim državama, zasad ograničenom govornom području (Slovenija, BiH, Srbija). U planu je, ukoliko se za to pokaže potreba, izvedba prijevoda i za druge jezike.