Analiza aktivnosti vozača, radno vrijeme… nadogradnje

Novosti u modulu za analizu radnih aktivnosti

Dodatna mogućnost analize aktivnosti u analitičkom modulu – u tablične preglede (originalne aktivnosti i aktivnosti prilagođene sukladno pravilima – npr. prekratki odmori kao ostali rad, rad posade i spremnost itd.) implementirana mogućnost označavanja željenog razdoblja (ručno, automatski po danima itd.), pri čemu se u obje tablice odmah izračunavaju vremena vezana uz svaku pojedinu aktivnosti, a daje se i ukupni prikaz radnog vremena…

analiza-tablica-obracun-sati-radno-vrijeme

Radno vrijeme i radne aktivnosti?

Muči me pojam radnog vremena, obzirom da nisam siguran kako to interpretirati. Zakon je jasan, Pravilnik je jasan, no u nekim situacijama mi se ne preklapaju. Zbog toga, odsad IB.TAHO može raditi na dva načina (a i Zakon dozvoljava interne akte u tvrtkama čiji djelatnici odrađuju prijevoz!):

  1. precizni obračun po danima, ovisno o postavkama (npr. da li se spremnost ubraja u radno vrijeme ili ne…)
  2. početna i završna aktivnost u danu kao elementi za određivanje radnog vremena (ovo je nešto što, navodno, inspektori kontroliraju kad postoji noćni rad – 00:00-05:00 – tipa, dvije minute radiš prije 05:00, odmah si limitiran max. radnim vremenom u tom danu…)

U čemu je problem?

Problem je u tome da je nemoguće napraviti automatsku, a sigurno točnu translaciju evidencije radnih aktivnosti u evidenciju radnog vremena. Recimo – na primjer, vozač autobusa kreće oko 04:00 iz matične garaže, oko 04:20 kreće linijski prijevoz prema nekom odredištu… Neka sa svim stajanjima putovanje završi na ciljanom kolodvoru oko 08:00. Na tom kolodvoru odmara (tahograf na odmor…), pa negdje oko 14:00 kreće natrag. Dolazi oko 17:00 natrag u garažu. Ako promatramo taj slučaj, imamo aktivnosti koje počinju u 04:00, a završavaju u 17:00 – to je raspon od 13:00 sati koje je vozač proveo “na poslu”. Da li je to sve radno vrijeme ili se odmori izbacuju iz obračuna radnog vremena?! Ako odmara (ali ne kod kuće, u firmi, već na stranom kolodovoru) od 08:00 do 14:00, kako to poslodavac obračunava u radno vrijeme? Najvjerojatnije, definirano ugovorom poslodavca i radnika.

No, kako to zakonodavac gleda? U jednom od članaka Zakona navodi se da vozač koji ima noćni rad (ovaj u primjeru radi od 04:00, pa (do 05:00) svakako ima i noćni rad) ne smije imati ukupno radno vrijeme unutar tih 24 sata dulje od 10 sati (Zakon, NN 36/15, članak 7, točka 1 – Zakon lokalna kopija).

Sam Zakon pojam radno vrijeme definira u članku 4, točka 8 kao “»radno vrijeme« je vrijeme od početka do završetka rada tijekom kojeg se mobilni radnik nalazi na svom radnom mjestu, na raspolaganju poslodavcu te obavlja svoje poslove.

Mogućnosti IB.TAHO i različiti pristupi analizi

Uglavnom, meni osobno nije u potpunosi jasno što je na kraju ispravno. Zbog toga IB.TAHO nudi potpuno fleksibilan pristup i omogućava Vam da analizu i detekciju prekršaja vozača odrađujete “po svom nahođenju”, tj. u skladu sa vlastitim odlukama i/ili savjetima pravnih stručnjaka. Ono što IB.TAHO omogućava jest:

  1. Potpuno isključivanje provjere prekršaja po članku 7. Zakona (ovo ne preporučam, naravno).
  2. Provjera na način da se kao radno vrijeme uzima razlika završne i početne dnevne aktivnosti.
  3. Provjera na način da se radno vrijeme unutar 24h računa prema aktivnostima, pri čemu se opet može podesiti da li se spremnost i ostali rad uključuju u radno vrijeme ili ne.

Kao što i prethodna slika prikazuje, analitički modul radi malo drugačije od standardnog izvještaja koji generira obrazac izvješća koji zahtijeva važeći Pravilnik. Opisano ovdje – članak ukazuje na dvije mogućnosti izrade izvještaja, pri čemu je bitno naglasiti da se oba tipa izvještaja generiraju prema stvarnim unosima radnih aktivnosti – ako je unesen odmor od minute, tako se i obrađuje!

Analitički modul prije analize provodi prilagodbu podataka o radnim aktivnostima. Sukladno EU direktivi, koja sugerira da se odmori kraći od 5 minuta promatraju kao ostali rad i slično. Isto tako, kod rada u posadi, spremnost se može različito interpretirati itd. Samim time, prilikom analize prekršaja vezanih uz radno vrijeme podaci/rezultati obrade će ukazivati na drugačije trajanje radnog vremena! (Na slici, originalni podaci 05:46 vožnje i ostalog rada, dok se nakon prilagodbe podataka ostalim propisima to vrijeme obračuna i iznosi 06:18).

Kao što sam već bar desetak puta spomenuo, IB.TAHO je autorski sustav, i, prema mojim spoznajama, jedini hrvatski softver ove namjene… Slijedom toga ovakve i slične stvari moguće je odraditi brzo i efikasno, ali kao što i sami možete zaključiti, za to mi treba kvalitetna povratna informacija upravo od Vas,m autoprijevoznika i vozača! Stoga se unaprijed zahvaljujem na svim informacijama i sugestijama koje program mogu poboljšati…
Matija Mikac
Autor sustava i razvojni inženjer

Preuzimanje podataka s kartice vozača

Uz IB.TAHO dobivate besplatni programčić, alat za preuzimanje (“skidanje”, očitavanje) podataka s digitalnih kartica vozača, IB.TCR. Odrađuje upravo ono čemu je namijenjen – korištenjem standardnih čitača pametnih kartica (eng. smartcard reader), u Windows okruženju, omogućava preuzimanje podataka o vozaču i aktivnostima, zabilježenim na kartici vozača.

Radi se o rudimentarnom rješenju, prvom tog tipa dostupnom svima bez naknade…

tcr free gui

Međutim, daljnji razvoj (od 2010. nadalje) cjelokupnog sustava IB.TAHO, a vezano uz to i programa za preuzimanje podataka s kartica vozača, otvorio je neka dodatna pitanja. Naime, standardom je propisan sadržaj .ddd datoteka (format datoteke u koju se pohranjuju zapisi s kartice pri preuzimanju na računalo) – temeljem tog sadržaja programi za vođenje evidencije (naravno, osim IB.TAHO tu postoji niz drugih rješenja, no, koliko znam, naš softver je jedini proizveden u RH) obrađuju informacije, povezuju sa ostalim podacima (aktivnosti zabilježene na analognom tahografu, tj. taholistićima, evidencija slobodnih dana i Potvrda o aktivnostima) itd. Već prvo ponuđeno rješenje, besplatni IB.TCR, odrađuje tu funkciju – bitan i koristan sadržaj, evidentirane podatke o aktivnostima vozača, prebacuje s kartice u .ddd datoteku, koju potom učitavate u svoj program za vođenje evidencije…

Sigurnosni mehanizmi u zapisu podataka

No, postoji jedan mali ali… nebitan za same podatke, ali bitan za pridržavanje standarda i propisanih pravila. Naime, svi podaci o aktivnostima koji se bilježe na karticu mogu se pročitati i pohraniti u .ddd datoteku. Da bi se podržale neke sigurnosne preporuke, standard propisuje da je dio podataka dodatno zaštićen sigurnosnim mehanizmima – formira se tzv. sažetak (hash) podataka, te stvara digitalnih potpis, prema podacima o sigurnosnim ključevima koji su dostupni na samoj kartici (ovisi o izdavatelju i samom korisniku kartice, naravno). Teoretski, time se ugrađuje mogućnost kontrole nepromjenjivosti sadržaja – npr. greškom ili namjerno, softver prilagodi aktivnosti u .ddd datoteci – korištenjem ugrađenih (na karticu) mehanizama zaštite, takva situacija je onemogućena – digitalni potpis koji će se izraditi odgovara originalnim podacima, a ne naknadno izmijenjenim… Dovoljno da se detektira problem i datoteku proglasi nevažećom!

Nadalje, još je jedna bitna činjenica vezana uz preuzimanje podataka s kartice… Iako koristimo čitač pametnih kartica, takav uređaj u paru s karticom vozača ima mogućnost ograničene promjene podataka na samoj kartici – to je dozvoljeno za jednu jedinu namjenu – bilježenje točnog vremena preuzimanja podataka s kartice!

Besplatni IB.TCR nije uključivao rješenje nijednog od spomenutih problema – niti digitalno potpisuje sadržaj datoteke, niti na samoj kartici radi bilo kakve promjene (dakle, ne snima vrijeme preuzimanja na karticu).

Komercijalno rješenje – TCR.Pro

Neki od naših partnera, u RH i Danskoj, zatražili su izvedbu tih funkcionalnosti, pa smo i to odradili. Obzirom da se radi o partnerima koji uslužno odrađuju obradu aktivnosti vozača, nismo te funkcije ponudili manjim korisnicima jer smo smatrali da za to nema potrebe (i besplatni IB.TCR je dovoljan za vođenje evidencije, a važeći propisi ničim ne definiraju posebne uvjete za preuzimanje podataka…).

No, od nedavno, svim zainteresiranim kupcima i postojećim korisnicima sustava IB.TAHO ponudili smo TCR.Pro, programčić koji je zapravo unaprijeđena verzija IB.TCR-a, koja dodaje te dvije dodatne funkcionalnosti. Alat je ponuđen u kratkom roku, nakon što su neki od naših korisnika u inozemstvu (Poljska) naišli na neugodne situacije prilikom kontrole na cesti – provjeravano je vrijeme preuzimanja podataka, koje naravno nije uopće bilo promijeneno, pa je inspekcija sugerirala da se podaci nisu skidali na vrijeme (svakih 28 dana). No, sve je brzo razjašnjeno bez ikakvih posljedica, čim su u Poljsku poslane .ddd datoteke kao dokaz da su podaci očitani u roku…

Detalje možete pronaći na stranicama proizvoda. Cijene su 400 kn za nove korisnike, odnosno 250 kn za postojeće korisnike sustava IB.TAHO. Svim budućim kupcima sustava IB.TAHO TCR.Pro je uključen u IB.TAHO instalaciju, bez naknade (mogućnost korištenja na jednom računalu).

A analogni tahograf?

Kao što znate, analogni tahografi za pohranu aktivnosti koriste taholistiće – o tome kako očitavati podatke s taholistića pročitajte ovdje. Softversko rješenje za automatizirano očitavanje aktivnosti s listića je sastavni dio sustava IB.TAHO!

 

Obračun radnog vremena vozača temeljem radnih aktivnosti

Prema informacijama koje povratno dobivamo od naših kupaca, većina ih za izradu izvještaja o radu vozača koristi detaljne obrasce koje program može generirati za svakog vozača, a koji sadrže informacije o dnevnim aktivnostima, uz razradu i detalje o ukupnom radu, noćnom radu, prijeđenim kilometrima i slično (slike u nastavku). Kod pregleda podataka po vozačima postoji nekoliko vrsti tabličnih izvještaja – pregled prema unosima (npr. ukoliko je za istog vozača u jednom danu dio aktivnosti evidentiran preko listića, a dio preko kartice, ili je unos vezan uz više listića i slično), sumarni pregled prema danima, te sumarni pregled prema danu, uz dodatno sumiranje radnih aktivnosti po tjednima.

Primjeri korisničkog sučelja i izgleda izvještaja

png-tahograf-tjedno-sumarno

Izvještaj o aktivnostima, sumarno po tjednima

Više →

Taholistić s greškom

Danas zaprimljen jedan upit vezano uz naše besplatno rješenje za čitanje taholistića (IB.ATR). Radi se o tome da je korisnik primijetio da mu program “pogrešno” očitava aktivnosti, pa je stoga poslao primjer listića i primjer očitanja.

Iako nisam stručan, tj. nisam vozač i nemam iskustva s konkretnim tahografskim uređajima, zaključujem da se radi o problematičnom listiću, jer zapis nije korektan – moja procjena jest da se radi o neispravnom tahografu, pa sam gospodina uputio na provjeru u servisu.

Zapis je sljedeći:

TAHO-nesipravan-upit-2014-09-25

Ako pogledate standardnu veličinu, možete uočiti da se aktivnost vožnje na listiću bilježi neobično tankim zadebljanjem standardne linije na kružnici s aktivnostima… Jasno, IB.ATR to ne može očitati kao vožnju, obzirom da vožnju očitava kao punu/debelu liniju… Očitao je kritične dijelove kao spremnost… (što ne može biti jer se jasno vidi da u tim periodima imamo pomicanje kilometara i brzine).

 

Dakle, osim ako mi netko ne sugerira da sam u krivu, ovdje je pretpostavka da se radi o greški tahografa, pa listić nije vjerodostojan, tj. očitanja u našem softveru su korektna, ali sve zajedno nije u redu…

Potvrde o aktivnostima za vozače (AETR potvrda)

Za dane u kojima ne voze, vozačima korištenjem integriranog AETR modula možete u par klikova miša izdati višejezične međunarodne ili hrvatske AETR potvrde – osim izrade potvrda unaprijed, moguće i naknadno precizno popunjavanje svih “rupa” u radu vozača.

Naš interni naziv “AETR potvrda” u stvari se odnosi na Potvrdu o aktivnostima (vozača), definiranoj Pravilnicima u Republici Hrvatskoj, odnosno Uredbama i Odlukama europske komisije.

Sustav IB.TAHO omogućava izradu više tipova/obrazaca potvrda:

Postavke ispisa moguće je odabrati prema potrebi – ispis potvrda za RH (uz mogućnost ispisa trojezičnih i “čistih” varijanti obrazaca, kao i kombinacije), te ispis potvrda za države regije – jednostavno podešavanje prikazuje slika:

Sučelje za podešavanje postavki ispisa potvrda

Sučelje za podešavanje postavki ispisa potvrda

Za kupce iz drugih država osiguravamo besplatnu prilagodbu i integraciju drugih oblika potvrda (jezik ili kombinacije jezika).

Digitalni tahografi – očitanje uređaja

Zakon i Pravilnik predviđaju obvezu preuzimanja (skidanja) podataka za digitalni tahograf najviše svaka tri mjeseca (dakle, ili svaka tri mjeseca ili češće treba provesti skidanje s digitalnog tahografa).

U ponudi nemamo uređaj kojim to možete obaviti, no možete provjeriti u servisu tahografa ili proizvođača tahografa. Radi se o uređaju koji se spaja na digitalni tahogra – pri tome morate umetnuti karticu tvrtke i postupak započinje prema uputama za uređaj. Rezultat je .ddd datoteka vozila, koju morate na zahtjev dostaviti inspekciji, odnosno arhivirati u firmi. Nema nikakvih zakonskih propisa koji bi tražili da se ta datoteka dodatno obradi ili analizira u tvrtki!

D-Box2 Actia skidanje s digitalnog tahografa

D-Box2 tvrtke Actia – uređaj za skidanje podataka s digitalnog tahografa

Analiza i čitanje podataka s digitalnog tahografa

Naš softver IB.TAHO podržava očitavanje .ddd datoteka preuzetih s tahografa (preporučamo uređaje za preuzimanje tipa Actia D-BOX) – podaci se vizualiziraju i omogućavaju potrebnu kontrolu + omogućen je izvoz u detaljnu XLS datoteku i obradu proračunskih tablice… Dakle, podaci koji inače nisu čitki bez dodatne obrade se pročitaju i svaki korisnik ih može pohraniti u Excel datoteku i pretraživati i analizirati po želji!

Digitalni tahografi – kartice vozača

Očitavanje podataka s kartica vozača standardnim smartcard čitačima (npr. uređaj za Internet bankarstvo). Uvođenje u evidencijski sustav s dva klika miša!

Više o tome pročitajte ovdje.

Analogni tahografi

Podrška za analogne tahografe ugrađena u IB.TAHO osigurava brzo i efikasno očitavanje skeniranih listića (jedan ili dva listića po skenu/slikovnom zapisu – teoretski, neki korisnici to isprobali, nije nužno ni skenirati listiće već je dovoljno iste fotografirati mobitelom i prebaciti sliku u IB.TAHO).

Ideja, odnosno predloženi koncept rada sa analognim taholistićima je sljedeća:

1. Skeniranje listića pojedinačno ili dva listića na A4 (za razliku od sličnih rješenja skeniranja do 6 listića, ovime se osigurava vođenje potpune digitalne arhive listića – svi elementi listića su sadržani i ne nedostaju, nema rezanja dijela listića zbog ograničenja skeniranja)

2. Učitavanje skenova u program – nakon učitanja program IB.TAHO u par sekundi izvrši obradu i prezentira vizualno i tablično postignuta očitanja aktivnosti

3. Povezivanje zapisa sa vozačem i vozilom, unos stanja kilometarsata – očitava se ručno sa listića – IB.TAHO uz polja za unos prikaže dio listića koji sadrži te podatke!

5. Pohrana u evidenciju – sve evidencije (analogni listići, digitalne kartice i AETR potvrde) su povezane i dostupne za pregled i analizu po vozačima i vozilima

 

Softver za vođenje evidencije radnih aktivnosti

Provjereno rješenje za samostalno vođenje evidencije radnih aktivnosti mobilnih radnika – vozača.

IB.TAHO predstavlja jednostavno rješenje za samostalno vođenje evidencije aktivnosti mobilnih radnika, vozača, u tvrtki. Cilj sustava jest osigurati zadovoljavanje obveza poslodavca propisanih Pravilnikom – obzirom da se radi o Pravilniku koji je gotovo identičan EU pravilniku, primjena sustava IB.TAHO je moguća i u susjednim državama, zasad ograničenom govornom području (Slovenija, BiH, Srbija). U planu je, ukoliko se za to pokaže potreba, izvedba prijevoda i za druge jezike.