Analiza aktivnosti vozača, radno vrijeme… nadogradnje

Novosti u modulu za analizu radnih aktivnosti

Dodatna mogućnost analize aktivnosti u analitičkom modulu – u tablične preglede (originalne aktivnosti i aktivnosti prilagođene sukladno pravilima – npr. prekratki odmori kao ostali rad, rad posade i spremnost itd.) implementirana mogućnost označavanja željenog razdoblja (ručno, automatski po danima itd.), pri čemu se u obje tablice odmah izračunavaju vremena vezana uz svaku pojedinu aktivnosti, a daje se i ukupni prikaz radnog vremena…

analiza-tablica-obracun-sati-radno-vrijeme

Radno vrijeme i radne aktivnosti?

Muči me pojam radnog vremena, obzirom da nisam siguran kako to interpretirati. Zakon je jasan, Pravilnik je jasan, no u nekim situacijama mi se ne preklapaju. Zbog toga, odsad IB.TAHO može raditi na dva načina (a i Zakon dozvoljava interne akte u tvrtkama čiji djelatnici odrađuju prijevoz!):

  1. precizni obračun po danima, ovisno o postavkama (npr. da li se spremnost ubraja u radno vrijeme ili ne…)
  2. početna i završna aktivnost u danu kao elementi za određivanje radnog vremena (ovo je nešto što, navodno, inspektori kontroliraju kad postoji noćni rad – 00:00-05:00 – tipa, dvije minute radiš prije 05:00, odmah si limitiran max. radnim vremenom u tom danu…)

U čemu je problem?

Problem je u tome da je nemoguće napraviti automatsku, a sigurno točnu translaciju evidencije radnih aktivnosti u evidenciju radnog vremena. Recimo – na primjer, vozač autobusa kreće oko 04:00 iz matične garaže, oko 04:20 kreće linijski prijevoz prema nekom odredištu… Neka sa svim stajanjima putovanje završi na ciljanom kolodvoru oko 08:00. Na tom kolodvoru odmara (tahograf na odmor…), pa negdje oko 14:00 kreće natrag. Dolazi oko 17:00 natrag u garažu. Ako promatramo taj slučaj, imamo aktivnosti koje počinju u 04:00, a završavaju u 17:00 – to je raspon od 13:00 sati koje je vozač proveo “na poslu”. Da li je to sve radno vrijeme ili se odmori izbacuju iz obračuna radnog vremena?! Ako odmara (ali ne kod kuće, u firmi, već na stranom kolodovoru) od 08:00 do 14:00, kako to poslodavac obračunava u radno vrijeme? Najvjerojatnije, definirano ugovorom poslodavca i radnika.

No, kako to zakonodavac gleda? U jednom od članaka Zakona navodi se da vozač koji ima noćni rad (ovaj u primjeru radi od 04:00, pa (do 05:00) svakako ima i noćni rad) ne smije imati ukupno radno vrijeme unutar tih 24 sata dulje od 10 sati (Zakon, NN 36/15, članak 7, točka 1 – Zakon lokalna kopija).

Sam Zakon pojam radno vrijeme definira u članku 4, točka 8 kao “»radno vrijeme« je vrijeme od početka do završetka rada tijekom kojeg se mobilni radnik nalazi na svom radnom mjestu, na raspolaganju poslodavcu te obavlja svoje poslove.

Mogućnosti IB.TAHO i različiti pristupi analizi

Uglavnom, meni osobno nije u potpunosi jasno što je na kraju ispravno. Zbog toga IB.TAHO nudi potpuno fleksibilan pristup i omogućava Vam da analizu i detekciju prekršaja vozača odrađujete “po svom nahođenju”, tj. u skladu sa vlastitim odlukama i/ili savjetima pravnih stručnjaka. Ono što IB.TAHO omogućava jest:

  1. Potpuno isključivanje provjere prekršaja po članku 7. Zakona (ovo ne preporučam, naravno).
  2. Provjera na način da se kao radno vrijeme uzima razlika završne i početne dnevne aktivnosti.
  3. Provjera na način da se radno vrijeme unutar 24h računa prema aktivnostima, pri čemu se opet može podesiti da li se spremnost i ostali rad uključuju u radno vrijeme ili ne.

Kao što i prethodna slika prikazuje, analitički modul radi malo drugačije od standardnog izvještaja koji generira obrazac izvješća koji zahtijeva važeći Pravilnik. Opisano ovdje – članak ukazuje na dvije mogućnosti izrade izvještaja, pri čemu je bitno naglasiti da se oba tipa izvještaja generiraju prema stvarnim unosima radnih aktivnosti – ako je unesen odmor od minute, tako se i obrađuje!

Analitički modul prije analize provodi prilagodbu podataka o radnim aktivnostima. Sukladno EU direktivi, koja sugerira da se odmori kraći od 5 minuta promatraju kao ostali rad i slično. Isto tako, kod rada u posadi, spremnost se može različito interpretirati itd. Samim time, prilikom analize prekršaja vezanih uz radno vrijeme podaci/rezultati obrade će ukazivati na drugačije trajanje radnog vremena! (Na slici, originalni podaci 05:46 vožnje i ostalog rada, dok se nakon prilagodbe podataka ostalim propisima to vrijeme obračuna i iznosi 06:18).

Kao što sam već bar desetak puta spomenuo, IB.TAHO je autorski sustav, i, prema mojim spoznajama, jedini hrvatski softver ove namjene… Slijedom toga ovakve i slične stvari moguće je odraditi brzo i efikasno, ali kao što i sami možete zaključiti, za to mi treba kvalitetna povratna informacija upravo od Vas,m autoprijevoznika i vozača! Stoga se unaprijed zahvaljujem na svim informacijama i sugestijama koje program mogu poboljšati…
Matija Mikac
Autor sustava i razvojni inženjer

Par sitnih promjena…

Promjene u programskom sustavu

Na zamolbu naših novih korisnika iz BiH, odrađeno par sitnih izmjena u IB.TAHO.

  • Polja za unos OIB (hrvatski OIB je standardno 11 znakova) – isključena ograničenja na broj znakova kako bi se adekvatno moglo popuniti i drugim tipovima podataka (npr. 13 znakova u BiH… ograničenje postavljeno na 20 znakova).
  • Vozila u evidenciji – nekoliko novih “vrsta vozila” – nije bitan podatak jer se ne koristi nigdje osim u pregledu evidencije vozila… npr. autodizalica, cisterna, kiper… (dosad samo kamion, autobus, osobno vozilo i priključno vozilo – sad malo detaljnija razrada teretnih vozila).
  • Uključen novi algoritam za analizu prekršaja (još uvijek u radnoj verziji, nije u potpunosti dovršen (vjerojatno do jeseni), ali funkcionalno identičan starom) – korisnicima se preporuča uključivanje tog algoritma, te provjeru na par primjera iz prakse – ukoliko se rezultati pokažu identičnim (a gotovo sigurno da hoće), za uštedu vremena se preporuča korištenje novog algoritma. Znatno brže od starih!

Prilagodbe na zahtjev kupaca?

Ukoliko ste korisnik/kupac našeg softvera za vođenje evidencije radnih aktivnosti vozača i rad s tahografima, IB.TAHO, a imate neke posebne potrebe za dodatnih funkcionalnostima, javite se!

Od Vas očekujemo okvirnu specifikaciju potrebnih funkcija – npr. primjer nekog obrasca, ili primjer sadržaja neke tablice koju želite da formiramo… Temeljem te informacije procijenit ćemo vrijeme i troškove razvoja i implementacije traženih funkcija! Ako se radi o posebno zanimljivim i korisnim funkcionalnostima, možete očekivati i besplatno dodavanje istih – naravno, i svi drugi kupci od toga će imati korist!

Dvije paralelne evidencije Potvrda o aktivnosti vozača?

Davno, još krajem 2014. implementirana je zgodna mogućnost kojom se u IB.TAHO vodi odvojena evidencija Potvrda o aktivnostima (AETR potvrda)… Iako se radi o vrlo korisnoj mogućnosti, na ovaj službeni web zaboravio sam objaviti na vrijeme. Taj oblik potvrde (nekad trojezičan, danas samo na hrvatskom, uz podršku u programu za različite Potvrde za države u regiji – Slovenija, Bosna i Hercegovina, Srbija…) je nužan za ispravno vođenje evidencije radnih aktivnosti mobilnih radnika, obzirom da Pravilnici propisuju da se za razdoblja u kojima vozači ne obavljaju “klasične” aktivnosti i koriste tahografe trebaju postojati (strojno popunjene i potpisane!) adekvate Potvrde o aktivnostima! Znam za slučajeve iz prakse (domaći i inozemni promet) u kojima su vozačima pisane poprilične kazne zbog manjka ili pogrešno popunjenih Potvrda – stoga, vodite računa o tome!

Podsjetimo – dosad, sve izrađene potvrde ulazile su u “obračun” i vizualizaciju radnih aktivnosti vozača. Odsad, omogućeno (tko želi, naravno) da se vodi paralelna evidencija “službenih” i “radnih” potvrda.

Službene i radne (neslužbene) Potvrde?!

Po toj definiciji, “službene” potvrde su one koje ulaze u obzir pri pregledu i radu s ostalim evidencijama (dakle, s očitanjima tahografa), dok su “radne” potvrde one koje ne ulaze u te evidencije.

Potvrda o odsustvovanju, podrška za zemlje u regiji

Sučelje za podešavanje postavki ispisa potvrda – podrška za države u regiji

Zašto je to omogućeno i koji je smisao nečeg takvog?

Obzirom na mogućnost sustava da u kalendarskom pregledu (dakle, naknadno, nakon što se podaci o radnim aktivnostima preuzmu s analognih listića i digitalnih kartica vozača) automatski stvori precizne Potvrde (precizne u smislu preuzimanja točnog vremena zadnjih aktivnosti vozača prije nastupanja perioda u kojem vozač ne vozi… i preuzimanju točnog vremena prve aktivnosti nakon tog perioda), može nastati problem i nepotrebno kompliciranje pri ispravljanju postojećih Potvrda – jer se, po definiciji, potvrde predaju vozačima, pri čemu na najnovijim možda i nemamo najtočnije informacije…

Ovim pristupom moguće je neometano izdavati Potvrde vozačima (“radne”), a naknadno, kod uređivanja evidencije korištenjem ugrađenih mehanizama izraditi konačne (“službene”) Potvrde kako bi evidencija štimala na razini minute!

Trojezična Potvrda o aktivnostima (AETR), stara, nije više u primjeni u RH

Stara verzija Potvrde u RH, trojezična (danas su u primjeni Potvrde na hrvatskom jeziku)

Po meni, korisno. A u praksi, ne znam. Vidjet ćete – definitivno, ovime se dobiva dodatna mogućnost, ali sve opet ovisi o tome koliko precizno i efikasno vodite svoju evidenciju.

Udaljena podrška za korisnike sustava IB.TAHO

Instalacija sustava IB.TAHO, osim našeg programskog rješenja za evidenciju radnih aktivnosti i rad s digitalnim i analognim tahografima uključuje pomoćni program TCR (TachoCardReaderkoji koristite za čitanje i preuzimanje podataka s kartica vozača, te licencirani TeamViewer QuickSupport modul kojim se realizira udaljena podrška korisnicima, na zahtjev.

Alat za udaljenu podršku dostupan je i u demo instalaciji sustava IB.TAHO, a isto tako ga je moguće i preuzeti kao neovisno program s našeg weba. Cilj je jasan – u situacijama kada (i ako) kao korisnici naiđete na neke probleme ili nejasnoće, dovoljno je pokrenuti program za udaljenu podršku i kontaktirati nas e-mailom ili telefonski kako bi s naše strane odradili podršku i osigurali vam nastavak rada i razješenje dilema u najkraćem mogućem roku.

Sučelje QuickSupport programa prikazuje slika…

tahograf quicksupport teamviewer licenca

Udaljena podrška kao sastavni dio paketa IB.TAHO

Dva su načina kako odrađujemo podršku:

  1. Aktivirate QuickSupport, ostavite uključeno i javite nam ID i lozinku (varijanta kad niste uz računalo ili imate drugog posla)
  2. Aktivirate QuickSupport, javite da ste spojeni (javite ID ako je potrebno, najčešće ga mi već imamo) i pričekajte da se spojimo (kontrolni program će od Vas zatražiti dopuštenje da se spojimo)

Nakon toga, telefonski ili još bolje tekstualnim chat-om integriranim u TeamViewer opisujete (i pokazujete na ekranu ako želite) problem… Većinu stvari odmah rješavamo, a ako se radi o nečem složenijem, samostalno tražimo rješenje (odspojeni) i kad zaključimo o čemu je stvar javljamo se i dajemo obrazloženje i potrebne korekcije…

[message type=”info”]Usluga udaljene podrške je u pravilu besplatna za sve korisnike i kupce naših licenci, dok se kod demo korisnika najčešće radi o “prezentaciji uživo” kojom se pokazuju najbitnije funkcionalnosti i načini korištenja našeg evidencijskog sustava! U posebnim situacijama može doći do naplate – npr. problemi sa računalom, oštećena baza podataka ili slični kvarovi…[/message]

Pokretanje udaljene podrške bez instalacije IB.TAHO

Osim instalacijom demo ili komercijalne verzije sustava IB.TAHO, modul udaljene podrške možete preuzeti i direktno s ovih web stranica!

AddOn 1 – prvi dodatak u 2015. za IB.TAHO

Već implementiran prvi korisni dodatak za IB.TAHO – brzi preglednik statusa evidencije po vozačima i vozilima – na jednom mjestu pregled zadnjih evidentiranih stavki, automatski obračun i signalizacija za one vozače i vozila kojima ističe rok za dodavanje novih sadržaja u evidenciju (potpuno konfigurabilno, mogućnost definiranja rokova za istek odvojeno za vozače (35 dana prema Pravilniku) i vozila (npr. 90 dana, obzirom na priče s digitalnim tahografima…).

Zasad u potpunosti riješeno sučelje i očitanje iz evidencije aktivnosti. Dva načina pregleda – osnovni i prošireni (slike)…

ibtaho-skraceni-pregled-isteka

Osnovni pregled – samo najnoviji unos, broj dana od tada i status…

 

 

ibtaho-prosireni-pregled-isteka

Prošireni pregled – najstariji i najnoviji unos, broj stavki u evidenciji…

Ono što je bitno za napomenuti (a još nije realizirano) jest i mogućnost koju planiramo uvesti, a tiče se čitanja .ddd zapisa vozila (VU – Vehicle Unit .ddd datoteke – zapisi skinuti direktno s digitalnog tahografa)… Naime, IB.TAHO uključuje mogućnost čitanja takvih zapisa, osigurava export u .XLS zapis za lakšu naknadnu obradu, te osnovnu vizualizaciju podataka… Budući da Pravilnicima nisu propisane nikakve dodatne obveze osim samog skidanja podataka s tahografa (znači, nema nikakve obveze vođenja evidencije), planiramo ugraditi jednostavni “log” koji će za sve očitavane .ddd datoteke vozila raditi osnovnu evidenciju s ciljem da se uključi u ovaj pregled isteka razdoblja za obvezu unosa! Na taj način moći će se olakšano pratiti i signalizirati i potreba skidanja podataka s digitalnih tahografa u vozilu.

 

Ideja s tzv. AddOn-ovima jest da ih se u prvom kvartalu 2015. doda nekoliko, a potom ponudi kao odvojene dodatke na postojeće licence sustava IB.TAHO, uz neku minimalnu naknadu za starije korisnike.