Analiza aktivnosti vozača, radno vrijeme… nadogradnje

Novosti u modulu za analizu radnih aktivnosti

Dodatna mogućnost analize aktivnosti u analitičkom modulu – u tablične preglede (originalne aktivnosti i aktivnosti prilagođene sukladno pravilima – npr. prekratki odmori kao ostali rad, rad posade i spremnost itd.) implementirana mogućnost označavanja željenog razdoblja (ručno, automatski po danima itd.), pri čemu se u obje tablice odmah izračunavaju vremena vezana uz svaku pojedinu aktivnosti, a daje se i ukupni prikaz radnog vremena…

analiza-tablica-obracun-sati-radno-vrijeme

Radno vrijeme i radne aktivnosti?

Muči me pojam radnog vremena, obzirom da nisam siguran kako to interpretirati. Zakon je jasan, Pravilnik je jasan, no u nekim situacijama mi se ne preklapaju. Zbog toga, odsad IB.TAHO može raditi na dva načina (a i Zakon dozvoljava interne akte u tvrtkama čiji djelatnici odrađuju prijevoz!):

  1. precizni obračun po danima, ovisno o postavkama (npr. da li se spremnost ubraja u radno vrijeme ili ne…)
  2. početna i završna aktivnost u danu kao elementi za određivanje radnog vremena (ovo je nešto što, navodno, inspektori kontroliraju kad postoji noćni rad – 00:00-05:00 – tipa, dvije minute radiš prije 05:00, odmah si limitiran max. radnim vremenom u tom danu…)

U čemu je problem?

Problem je u tome da je nemoguće napraviti automatsku, a sigurno točnu translaciju evidencije radnih aktivnosti u evidenciju radnog vremena. Recimo – na primjer, vozač autobusa kreće oko 04:00 iz matične garaže, oko 04:20 kreće linijski prijevoz prema nekom odredištu… Neka sa svim stajanjima putovanje završi na ciljanom kolodvoru oko 08:00. Na tom kolodvoru odmara (tahograf na odmor…), pa negdje oko 14:00 kreće natrag. Dolazi oko 17:00 natrag u garažu. Ako promatramo taj slučaj, imamo aktivnosti koje počinju u 04:00, a završavaju u 17:00 – to je raspon od 13:00 sati koje je vozač proveo “na poslu”. Da li je to sve radno vrijeme ili se odmori izbacuju iz obračuna radnog vremena?! Ako odmara (ali ne kod kuće, u firmi, već na stranom kolodovoru) od 08:00 do 14:00, kako to poslodavac obračunava u radno vrijeme? Najvjerojatnije, definirano ugovorom poslodavca i radnika.

No, kako to zakonodavac gleda? U jednom od članaka Zakona navodi se da vozač koji ima noćni rad (ovaj u primjeru radi od 04:00, pa (do 05:00) svakako ima i noćni rad) ne smije imati ukupno radno vrijeme unutar tih 24 sata dulje od 10 sati (Zakon, NN 36/15, članak 7, točka 1 – Zakon lokalna kopija).

Sam Zakon pojam radno vrijeme definira u članku 4, točka 8 kao “»radno vrijeme« je vrijeme od početka do završetka rada tijekom kojeg se mobilni radnik nalazi na svom radnom mjestu, na raspolaganju poslodavcu te obavlja svoje poslove.

Mogućnosti IB.TAHO i različiti pristupi analizi

Uglavnom, meni osobno nije u potpunosi jasno što je na kraju ispravno. Zbog toga IB.TAHO nudi potpuno fleksibilan pristup i omogućava Vam da analizu i detekciju prekršaja vozača odrađujete “po svom nahođenju”, tj. u skladu sa vlastitim odlukama i/ili savjetima pravnih stručnjaka. Ono što IB.TAHO omogućava jest:

  1. Potpuno isključivanje provjere prekršaja po članku 7. Zakona (ovo ne preporučam, naravno).
  2. Provjera na način da se kao radno vrijeme uzima razlika završne i početne dnevne aktivnosti.
  3. Provjera na način da se radno vrijeme unutar 24h računa prema aktivnostima, pri čemu se opet može podesiti da li se spremnost i ostali rad uključuju u radno vrijeme ili ne.

Kao što i prethodna slika prikazuje, analitički modul radi malo drugačije od standardnog izvještaja koji generira obrazac izvješća koji zahtijeva važeći Pravilnik. Opisano ovdje – članak ukazuje na dvije mogućnosti izrade izvještaja, pri čemu je bitno naglasiti da se oba tipa izvještaja generiraju prema stvarnim unosima radnih aktivnosti – ako je unesen odmor od minute, tako se i obrađuje!

Analitički modul prije analize provodi prilagodbu podataka o radnim aktivnostima. Sukladno EU direktivi, koja sugerira da se odmori kraći od 5 minuta promatraju kao ostali rad i slično. Isto tako, kod rada u posadi, spremnost se može različito interpretirati itd. Samim time, prilikom analize prekršaja vezanih uz radno vrijeme podaci/rezultati obrade će ukazivati na drugačije trajanje radnog vremena! (Na slici, originalni podaci 05:46 vožnje i ostalog rada, dok se nakon prilagodbe podataka ostalim propisima to vrijeme obračuna i iznosi 06:18).

Kao što sam već bar desetak puta spomenuo, IB.TAHO je autorski sustav, i, prema mojim spoznajama, jedini hrvatski softver ove namjene… Slijedom toga ovakve i slične stvari moguće je odraditi brzo i efikasno, ali kao što i sami možete zaključiti, za to mi treba kvalitetna povratna informacija upravo od Vas,m autoprijevoznika i vozača! Stoga se unaprijed zahvaljujem na svim informacijama i sugestijama koje program mogu poboljšati…
Matija Mikac
Autor sustava i razvojni inženjer

Odgovori