Potvrde o aktivnostima (EVAK)

Prema posljednjim informacijama, kontrolne na cestama stare trojezične potvrde o aktivnostima vozača (kako u tuzemstvu tako i u inozemstvu) više ne prihvaćaju kao ispravne (dakle preporuka je da se koristi jednojezična Potvrda o aktivnosti)! Sukladno tome, svim korisnicima našeg sustava preporučamo da ispisuju i koriste adekvatne jednojezične obrasce potvrde o aktivnostima, ovisno o državi iz koje dolaze.

Podsjećamo, u IB.TAHO su integrirane potvrde na nekoliko država regije – Republiku Hrvatsku, Republiku Sloveniju, Republiku Bosnu i Hercegovinu, Republiku Srbiju i Republiku Crnu Goru. Slijedom toga, kupci iz Hrvatske trebaju koristiti jednojezičnu potvrdu na hrvatskom jeziku, kupci iz Slovenije na slovenskom jeziku itd. Postavke su jednostavne i podešavanje je u osnovi opisano ovdje.

Samostalni program za izradu Potvrda o aktivnosti

Problem koji je nastao, vezan je uz korisnike našeg starog softvera namijenjenog isključivo izradi i evidenciji Potvrda o aktivnostima, EVAK (http://evak.inter-biz.hr). Obzirom da taj pomoćni alati više nije aktualan, odnosno već dugo na njemu nismo radili niti ga prilagođavali potrebama tržišta, ponudit ćemo dvije mogućnosti:

  1. Povoljniju kupnju sustava IB.TAHO svim korisnicima programa EVAK (popust 30% na licencu koju odaberu)
  2. Nadograditi EVAK mogućnostima izrade različitih jednojezičnih potvrda, kao i u IB.TAHO, te ponuditi kupcima uz neku simboličnu cijenu nadogradnje (zasad u planu 100,00 kn + PDV)

Ipak, vezano uz Potvrde o aktivnostima, postoje još neki planovi:

  1. Nadograditi EVAK i ponovno ga intenzivnije ponuditi tržištu, uz značajno reduciranu cijenu (jednokratni trošak od 200kn trebao bi biti prihvatljiv svima, ako žele voditi vlastitu evidenciju bez dijeljenja podataka i slanja na Internet, kao što neka besplatna i polubesplatna rješenja traže)
  2. Ponuditi EVAK i na ostalim regionalnim tržištima po 25 EUR
  3. Alternativno, realizirati besplatni servis za online izradu PDF Potvrda za zemlje regije, uz ograničenje broja potvrda i naknadu za veće korisnike (još u razmatranju)

Plan je novi “sub-site” postaviti na http://potvrda.tahograf.com.hr… Obavijest o tome objavit ćemo čim se nešto od navedenog realizira… Plan je do sredine ožujka 2015. sve zajedno odraditi!

Kako očitati karticu vozača sa IB.TAHO?

Vjerojatno ste već kod rada sa demo verzijom programa IB.TAHO  uočili da se prilikom instalacije na Vaše računalo osim samog IB.TAHO instaliraju i neki drugi programi i sadržaji. Konkretno, na nekom starijem Windows XP računalu to izgleda kao na slici:

Windows start izbornik - nakon instalacije IB.TAHO (na Windows XP sustavu)

Windows start izbornik – nakon instalacije IB.TAHO (na Windows XP sustavu)

Osim IB.TAHO na računalo se instalira i:

  • korisnička dokumentacija (PDF, najnovija dostupna ovdje)
  • aplikacija za udaljenu podršku (prilagođeni komercijalni QuickSupport modul poznatog TeamViewer-a)
  • IB.TCR aplikacija za skidanje podataka s kartica vozača

Upravo je zadnje istaknuta aplikacija, IB.TCR Vaš pomoćni alat za preuzimanje podataka s kartica vozača! Dobivate ju potpuno besplatno sa svojom instalacijom IB.TAHO sustava. (Za razliku od besplatnog IB.TCR dostupnog na Internetu, IB.TCR koji dolazi uz komercijalnu verziju sustava IB.TAHO.

Način korištenja je trivijalan – pokrenete IB.TCR, umetnete karticu vozača u čitač pametnih kartica (npr. FINA, internetsko bankarstvo… ili kupite  jedan ukoliko već nemate!), i pritisnete gumbić – podaci se snimaju u .ddd datoteku i nalaze se spremni za korištenje u IB.TAHO.

U IB.TAHO birate gumb Kartice u glavnom prozoru (ili adekvatnu stavku u izborniku – Evidencija – Unos iz .ddd zapisa) i odaberete .ddd datoteku koju je generirao IB.TCR (odmah će se prikazati u prozoru za izbor datoteka, obzirom da se snima na propisano mjesto na disku – u isti direktorij u kojem se nalaze i IB.TAHO i IB.TCR).

Učitavanje .ddd datoteke u sustav IB.TAHO i preuzimanje podataka u evidenciju

I tako, dva-tri klika miša i u sustavu imate podatke preuzete s kartice – svu ostalu obradu, uključivanje u izvješća i sve ostalo odrađuje IB.TAHO za vas. Svakako za detalje preporučamo proučiti upute – osim što ih dobijete s instalacijom programa, uvijek ih možete preuzeti i ovdje) (PDF, 11MB).

 

Tahografi – 2015. – razvojni planovi i ideje…

Obzirom da je sustav IB.TAHO od svoje dostupnosti na tržištu do danas zadržao glavninu funkcionalnosti bez značajnijih promjena (nekoliko manjih kozmetičkih izmjena, 1-2 modifikacije modula za analizu prekršaja) planovi koje smo zacrtali uključuju ugradnju funkcija koje nisu direktno vezane uz zadovoljavanje uvjeta važećih Pravilnika i Zakona, već se radi o pomoćnim funkcijama koje će postojeći i budući korisnici znati cijeniti jer će im dodatno olakšati rad…

Za prvi kvartal 2015. planiramo dodati

  • mogućnost praćenja i alarma prema zadnje unesenim podacima za vozače (signalizacija da je vrijeme za novi prijenos podataka, samo za aktivne vozače, naravno) – npr. ukoliko je preporuka preuzimanje podataka s kartica svakih 25 ili 28 dana, IB.TAHO će nekoliko dana prije o tome upozoriti korisnike! Naravno, plan je napraviti fleksibilno rješenje kojim će korisnici samostalno podesiti uvjete za prikaz signalizacije
  • mogućnost signalizacije za preuzimanje podatak s tahografa u vozilu (VU – Vehicle Unit) – iako sustav ne evidentira .ddd datoteke, omogućava njihovo čitanje, vizualizaciju i export u npr. MS Excel – to učitavanje iskoristit će se za logiranje/praćenje i ukoliko se radi o vozilu koje je aktivno u sustavu, zapamtit će se točno vrijeme preuzimanja i po potrebi signalizirati vrijeme ponovnog preuzimanja (3 mjeseca ili kako korisnici samostalno podese)
  • dodatne mogućnosti analize radnog vremena prema Zakonu o radu
  • novi tip izvještaja o aktivnostima koji će na istom listu kombinirati tablični i grafički pregled aktivnosti, po “obračunskim danima” (dakle, nešto novo, bar što se grafičkog pregleda tiče, u odnosnu na sadašnjih 00-24h dnevne grafičke ispise) koji se ionako koriste u analizi prekršaja

Sve nadogradnje će postojeći kupci dobiti bez naknade, čim budu dovršene i testirane…

 

Zakon o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u cestovnom prijevozu

U nastavku možete pročitati Zakon o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u cestovnom prijevozu. Zakon je donesen 07.06.2013., a objavljen u Narodnim novinama 75/2013 (link na NN 75/13, naknadno određene promjene Zakona NN36/15). Slijedi kompletan tekst Zakona… Više →

Taholistić s greškom

Danas zaprimljen jedan upit vezano uz naše besplatno rješenje za čitanje taholistića (IB.ATR). Radi se o tome da je korisnik primijetio da mu program “pogrešno” očitava aktivnosti, pa je stoga poslao primjer listića i primjer očitanja.

Iako nisam stručan, tj. nisam vozač i nemam iskustva s konkretnim tahografskim uređajima, zaključujem da se radi o problematičnom listiću, jer zapis nije korektan – moja procjena jest da se radi o neispravnom tahografu, pa sam gospodina uputio na provjeru u servisu.

Zapis je sljedeći:

TAHO-nesipravan-upit-2014-09-25

Ako pogledate standardnu veličinu, možete uočiti da se aktivnost vožnje na listiću bilježi neobično tankim zadebljanjem standardne linije na kružnici s aktivnostima… Jasno, IB.ATR to ne može očitati kao vožnju, obzirom da vožnju očitava kao punu/debelu liniju… Očitao je kritične dijelove kao spremnost… (što ne može biti jer se jasno vidi da u tim periodima imamo pomicanje kilometara i brzine).

 

Dakle, osim ako mi netko ne sugerira da sam u krivu, ovdje je pretpostavka da se radi o greški tahografa, pa listić nije vjerodostojan, tj. očitanja u našem softveru su korektna, ali sve zajedno nije u redu…

Brzo skeniranje listića – testiranje

Canon DR-C125 – primjena za skeniranje taholistića (tachochart scan)

Prije par dana nabavljen skener za brzo skeniranje dokumenata, Canon DR-C125 imageFormula, s ciljem provođenja testa za skeniranje taholistića. Zanemarit ću sad dodatnu priču vezanu uz kupnju i krivo specificiran proizvod od strane tvrtke koja mi ga je prodala (službeno na ponudi i računu u paketu dolazi i mrežni adapter koji bi trebao omogućiti mrežno skeniranje, no na kraju, zasad, ispada da tog adaptera nema – trenutno stanje je takvo da planiram skener zapakirati i vratiti i zatražiti povrat novca, iako se pokazao korisnim i iako ga želim u uredu – stvar principa – kao da mi prodajemo softver za evidenciju radnih aktivnosti u paketu sa recimo čitačem za skidanje podataka s uređaja, a nakon kupnje taj čitač ne isporučujemo i baš nas briga).

Uglavnom, skeniranje skenerom Canon DR-C125 je prošlo više nego uspješno. Skenirano nekih 200-njak listića, iskušane različite postavke softvera (eh, da… bio bih sretniji s malo boljim softverom koji dolazi sa Canonom – CaptureOnTouch – verzija na priloženom CD-u je bila 2.3, na netu dostupna 2.6… test odrađen s 2.3). Skenirani zapisi se, naravno, učitavaju u IB.TAHO te se provodi poluautomatsko očitanje evidentiranih aktivnosti!

Priprema – postavljanje listića i postavke skeniranje

Neke bitne stvari – na ulaz skenera je moguće postaviti 30-tak listića maksimalno, obzirom da su listići ipak dosta glađi od običnog papira, a i obzirom na kružni oblik, prilikom prolaska kroz skener dolazi do laganog zakretanja listića (nije bitno za naš softver, obzirom da IB.TAHO očitanje radi neovisno o zakrenutosti listića)… Za rad s IB.TAHO (idealan omjer brzine skeniranja kod standardnih skenera i potrebne kvalitete zapisa za očitanje i za izradu digitalne arhive taholistića) preporuka je skeniranje u 150-200dpi. Naravno, od viška glava ne boli (300dpi, 600dpi (ovo je ipak malo previše)), no u obradi je u tim slučajevima potrebno više vremena za analizu slike (naravno, IB.TAHO i to može riješiti na način da obradu vrši na prilagođenoj, umanjenoj slici… a vi i dalje imate ultra “previsoku” kvalitetu skeniranih listića).

Rezultati skeniranja – brzina

  • 150/200dpi – 30 listića – 40-44 sekundi – po meni, JAKO DOBRO, ODUŠEVLJEN!
  • 300dpi – 30 listića – 52 sekunde – i dalje, jako dobro!

Nedostaci i uočeni problemi u skeniranju

  • na 200-njak listića nekoliko (2-3) listića jednostavno pogrešno skenirana (odsječeno gotovo pola listića) – pojavilo se uvijek na 150dpi skeniranju, na 300dpi nije bilo tih problema
  • skeniranje odrađeno na način da listići prolaze kroz skener i izbacuju se ispod skenera – to dovodi do pomiješanog rasporeda listića nakon skeniranja jer ih uređaj doslovno (u stvari, to se događa samo sa prvih nekoliko listića u grupi) razbaca
  • skenirane odrađeno na način da se listići “svijaju” i uspravno vraćaju nakon skeniranja dobro zadržava redoslijed listića, ali taj način rada često nakon 20-tak listića u bloku (ponavljam, skener prima maksimalno 30-tak listića u ADF) zna dovesti do zaglavljivanja (paper jam) – nije neki veliki problem, par sekundi se izgubi na korekcije
  • osim korištenjem inicijalnog načina rada, CaptureOnTouch mi ne nudi mogućnost da odmah nakon skeniranja obrišem eventulano pogrešno skenirane listiće, ponovim postupak samo za njih i rasporedim ih na njihovo mjesto – to se na kraju mora riješiti preko File Explorera Windowsa (raspoređivanje unutar niza skeniranih slika ne nudi ni inicijalni način rada, ali bar nudi brisanje pojedinih zapisa)

Pozitivne stvari

  • brzina skeniranja, jednostavno na prvu loptu me ostavilo bez daha, vrlo brzo, doslovce guta listiće
  • brzina rada softvera (testirano na Windows 7 računalu, nikakva posebna zvijer, 3-4 godine stara konfiguracija pojačana jednim SSD diskom) – vrlo čisto i bez ikakvih zaglavljivanja – gotovo istovremeno sa skeniranjem slike se u nizu prikazuju na ekranu
  • način rada sa savijanjem i vraćanjem listića vertikalno zadržava raspored listića (ako npr. rasporedite po danima, sigurno ostaje raspoređeno bez da se neki listići zamijene – to se događa, prije svega sa prvih par listića, u načinu rada kod kojeg listići samo prolaze kroz skener i izbacuju se “ispod”)
  • kvaliteta skeniranja – skenovi se čine vrlo dobri, gotovo da nema nekih značajnih sjena uz rubove listića (posebice ne na vrhu listića), listić se dobro izdvaja iz bijele pozadine (naravno, te stvari je moguće dodatno podesiti u priloženom softveru za skeniranje)
  • nebitno za našu primjenu, no, još jedna zanimljiva stvar – skener u istom prolazu može obostrano skenirati listiće, bez gubitka na brzini skeniranja! dakle, u istom preletu možete skenirati i pozadine listića – nedostatak, po meni, jedino to što nije moguće definirati da se pozadinske slike označavaju nekim sufiksom/prefiksom i tako automatski razlikuju – označava ih se kao i sve druge slike, slijedno, pa nema nekog jednostavnog načina za razlikovanje zapisa)

Snimio sam video i par fotki postupka, no video (mobitel u ruci) se previše trese pa zasad neću s tim materijalom ići ovdje (makar, bilo bi lijepo da vidite kako listići idu i idu…).

Testiranje učitavanja u IB.TAHO još nisam napravio. Razlog banalan – na računalu na kojem sam odradio testove skeniranja nisam imao instaliran sustav evidencije, a i bila su neka vremenska ograničenja i obveze na drugim projektima. Slijedi uskoro.

Zaključak

Što se samog skeniranja tiče, korištenjem skenera Canon DR-C125 postignuto je uspješno skeniranje mjesečne grupe listića u 40-tak sekundi. U usporedbi sa klasičnim, za IB.TAHO predviđenim, skeniranje od po dva listića na A4 uredskim skenerima, trajanje postupka je nekoliko puta kraće (pretpostavimo da za jedan A4 sken (2 listića) trebamo 10 sekundi, a da za raspoređivanje i postavljanje listića trebamo također 5-10 sekundi, vrijeme skeniranja standardnim skenerom ispada bar 300 sekundi (5 minuta)). U praksi, prema informacijama dobivenih od naših korisnika, to se najčešće razvuče na 10-tak minuta po mjesec/vozaču. Dakle, bar 10x brže je skeniranje na ovaj testiran način.

No, tu je potrebno uzeti u obzir da se ipak tu i tamo mogu dogoditi neki problemi u skeniranju. Ali, i dalje postupak ispada značajno kraći.

Recimo da imate 10 vozača za koje morate skenirati listiće za jedan mjesec. Neka za to standardnim putem potrošite 10×10 = 100 minuta. Korištenjem opisanog skenera to se može, uz pretpostavku da sve prođe od prve i bez problema sa skeniranjem, odraditi u samo 10 minuta (ili još točnije, 10 vozača x 30 listića (40 sec) = 400 sekundi = 6.6 minuta + recimo minuta-dvije za postavljanje listića – ispod 10 minuta!). Dakle, ušteda vremena više od sat i pol!

Eto… to je bilo par informacija iz prve ruke. Skener je svakako koristan i opravdava investiciju. Posebice ako osim listića imate potrebu za čestim (jednostrano ili dvostrano) skeniranjem standardnih (A4) dokumenata – tada dodatno dobiva na vrijednosti (specifikacije skenera govore o skeniranju 20 A4 stranica u minuti – zasigurno brže od bilo kojeg standardnog plošnog skenera, a i brže od ADF uređaja na “multipraktik”, posebno jeftinijim, rješenjima).

Potvrde o aktivnostima za vozače (AETR potvrda)

Za dane u kojima ne voze, vozačima korištenjem integriranog AETR modula možete u par klikova miša izdati višejezične međunarodne ili hrvatske AETR potvrde – osim izrade potvrda unaprijed, moguće i naknadno precizno popunjavanje svih “rupa” u radu vozača.

Naš interni naziv “AETR potvrda” u stvari se odnosi na Potvrdu o aktivnostima (vozača), definiranoj Pravilnicima u Republici Hrvatskoj, odnosno Uredbama i Odlukama europske komisije.

Sustav IB.TAHO omogućava izradu više tipova/obrazaca potvrda:

Postavke ispisa moguće je odabrati prema potrebi – ispis potvrda za RH (uz mogućnost ispisa trojezičnih i “čistih” varijanti obrazaca, kao i kombinacije), te ispis potvrda za države regije – jednostavno podešavanje prikazuje slika:

Sučelje za podešavanje postavki ispisa potvrda

Sučelje za podešavanje postavki ispisa potvrda

Za kupce iz drugih država osiguravamo besplatnu prilagodbu i integraciju drugih oblika potvrda (jezik ili kombinacije jezika).

Digitalni tahografi – očitanje uređaja

Zakon i Pravilnik predviđaju obvezu preuzimanja (skidanja) podataka za digitalni tahograf najviše svaka tri mjeseca (dakle, ili svaka tri mjeseca ili češće treba provesti skidanje s digitalnog tahografa).

U ponudi nemamo uređaj kojim to možete obaviti, no možete provjeriti u servisu tahografa ili proizvođača tahografa. Radi se o uređaju koji se spaja na digitalni tahogra – pri tome morate umetnuti karticu tvrtke i postupak započinje prema uputama za uređaj. Rezultat je .ddd datoteka vozila, koju morate na zahtjev dostaviti inspekciji, odnosno arhivirati u firmi. Nema nikakvih zakonskih propisa koji bi tražili da se ta datoteka dodatno obradi ili analizira u tvrtki!

D-Box2 Actia skidanje s digitalnog tahografa

D-Box2 tvrtke Actia – uređaj za skidanje podataka s digitalnog tahografa

Analiza i čitanje podataka s digitalnog tahografa

Naš softver IB.TAHO podržava očitavanje .ddd datoteka preuzetih s tahografa (preporučamo uređaje za preuzimanje tipa Actia D-BOX) – podaci se vizualiziraju i omogućavaju potrebnu kontrolu + omogućen je izvoz u detaljnu XLS datoteku i obradu proračunskih tablice… Dakle, podaci koji inače nisu čitki bez dodatne obrade se pročitaju i svaki korisnik ih može pohraniti u Excel datoteku i pretraživati i analizirati po želji!